Grymyr - Granavollen

Lengde: 7.9 km
Rutetype: Offentlig vei

Oversiktskart

Denne sykkelruta starter på Grymyr, i krysset mellom Fjordlinna og Kverndalslinna. Vi tar sistnevnte veg østover forbi jorder, garder og villaer. I krysset ved Kjekstadvegen/Falangvegen holder vi rett fram østover.

Nå er det Movegen vi sykler på, og vi kommer forbi Mo. Her er det flere hus, og det har vært butikker her. Vi er nå på sørsida av Sølvsberget, og det er skiltet veg til parkeringsplassen der det går merket fotrute til toppen. Man kan sykle opp dersom man er forsiktig. Fra toppen er det fantastisk utsikt til alle kanter. Det sies at Sølvsberget er en gammel vulkan.

Vi fortsetter østover gjennom Helgumsdalen, og tar opp til venstre, gjennom Vollgutua, til Granavollen. Dette er et historisk interessant sted, med bl.a. Søsterkirkene, Glasslåven og Pilegrimssenter Granavollen.

Herfra kan turen fortsette mot nord - til Grinaker (rute 953) eller Røykenvik (rute 332), mot sør - til Granlund (rute 952), eller østover - ned til Gran (rute 334).

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Grymyr