Almelihaugen - Limsethaugen - Bøhnshytta

Hurdal - Feiring

Sykkelruta starter i krysset ved Almelihaugen, litt nedenfor Almelia. Til dette krysset kan du komme bl.a. ved å sykle rute 748 fra Steinsjøen, rute 738 fra Holtjennet eller rute 936 fra Melbyhøgda.

Vi kan dele denne ruta i tre «etapper». Først skal du nedover i rundt 1,5 kilometer (ca. 125 høydemeter). Her er det et kryss der du kan komme ned til sentrum av Feiring ved å ta til høyre (rute 540). Men du tar 90 grader til venstre i dette krysset, inn på Limsetvegen.

Den følger du nordover i vel en kilometer. Det er litt stigning i starten. Underveis har du fin utsikt ned mot Mjøsa. Ved Limsethaugen tar du ned til høyre rett etter en grind. Den neste halve kilometeren bærer det nedover gjennom skogen. Dette er vel det man kan kalle traktorveg - delvis med både røtter og stein i «vegbanen».

Når denne strekningen er tilbakelagt, tar du til venstre på god grusveg. Her ved Hagasletta er det satt opp benker og bord, så kanskje det passer med en pause før siste «etappe»? Den er på knappe 3 kilometer, og det er Dalbekkvegen du følger. Første halvdel har noe stigning, men så går det lett innover Feiringåsen. Inne i skogen til venstre ligger Bamrudsetra, der det går løype vinterstid.

Snart er du framme i krysset ved Bøhnshytta. Fortsetter du rett fram, kan turen gå innover forbi Langtjennet til Skomakartjennet (rute 942). Du kan også komme til Skomakartjennet ved å velge vegen mot høyre - med skilt mot Feiring jernverk (rute 944). Da passerer du Bladtjennet, Atthaldsdammen og Holmtjennet. Rute 943 går i samme retning - forbi Bladtjennet og Atthaldsdammen - men ender på parkeringsplassen ved Vangen. Fra Atthaldsdammen går det sti til Feiring jernverk.
Innover Feiringåsen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 13.07.2017

Feiring - Almelihaugen 4 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Bøhnshytta - Langtjennet - Skomakartjennet 4 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Bøhnshytta - Atthaldsdammen - Holmtjennet - Skomakartjennet 6,9 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Almelihaugen - Steinsjøen 3,6 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Bøhnshytta - Atthaldsdammen - Vangen 4,2 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring