Bøhnshytta - Langtjennet - Skomakartjennet

Hurdal - Feiring

Utgangspunktet for denne sykkelruta er krysset ved Bøhnshytta. Kommer du opp hit i rute 940 fra Feiring eller rute 941 fra Almelihaugen ved Almelia, fortsetter du rett fram (ikke i retning Feiring jernverk).

Du sykler oppover på skogsbilveg, og ja - det går oppover, nærmere bestemt i knappe 1,5 kilometer. På toppen av bakken ligger Sandvikenhytta litt inne i skogen på venstre side. Vegen flater ut, og snart er du framme ved det idylliske Langtjennet. På den 1,3 kilometer lange strekningen langs vannet er det flere steder hvor det er fint å raste.

Du passerer en bom, det går litt oppover igjen, og du kommer fram til et vegdele. Her ender vår rute. Du befinner deg nå rett sør for enden av Skomakartjennet. Du ser ikke vannet på grunn av skogen, men du kommer tettere på dersom du tar til høyre. Vil du fortsette i den retningen, kan du velge mellom rute 946 til Dalen, rute 945 til Holmtjennet og Vangen - og rute 944, som går forbi Atthaldsdammen og tilbake til rutas startpunkt ved Bøhnshytta. Tar du til venstre i krysset her, kan du fortsette inn til Bergersetra, videre forbi Bjønnhaugen, gjennom Skeifjella og ned til Fjellhaug (rute 949).
Velkommen til Bøhnshytta

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 13.07.2017

Vangen - Holmtjennet - Skomakartjennet 3,8 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Skomakartjennet - Bjønnhaugen - Fjellhaug 12,1 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Dalen - Skomakartjennet 3,1 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Bøhnshytta - Atthaldsdammen - Holmtjennet - Skomakartjennet 6,9 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring

Vangen - Holmtjennet - Skomakartjennet

Skomakartjennet - Bjønnhaugen - Fjellhaug

Hurdal - Feiring

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé