Almelihaugen - Melbyhøgda

Hurdal - Feiring

Utgangspunktet for denne sykkelruta er krysset ved Almelihaugen, litt nedenfor Almelia. Til dette krysset kan du komme ved å sykle rute 540, som kommer opp lia fra Feiring, rute 941 fra Bøhnshytta via Limsethaugen eller rute 748 fra Steinsjøen.

Ruta går sørover på skogsbilveg, først i nedoverbakke. Etter knappe 2 kilometer ender grusvegen ved en åpen plass der det er innsamlingsplass for sau. Rute 738 fortsetter langs det nordre Brågåtjennet i retning Holtjennet. Men vår rute følger skiløypetraseen opp til venstre.

Når stien deler seg, holder du til venstre, forbi den gamle finneplassen Heslevoll. Snart får du Høgdeputten på høyre side. En liten oppoverbakke gjenstår før ruta ender på Høgdevegen, den gamle ferdselsvegen mellom Feiring og Hurdal. Vil du sykle videre på Høgdevegen, kan du trille ned lia til Feiring (rute 939) - eller du kan sykle et lite stykke tilbake samme veg som du kom, og fortsette i rute 937 til Holtjennet.

Rute 935 går til høyre i retning Nordre Morttjennet. Fra den ruta går det en avstikker til Trøllkjerka, et populært turmål her i traktene.
Almelia

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 10.09.2011

Nordre Morttjennet - Melbyhøgda 1,7 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Almelihaugen - Steinsjøen 3,6 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Feiring - Almelihaugen 4 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Melbyhøgda - Brurbakken - Holtjennet [Høgdevegen] 2,5 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Feiring - Melbyhøgda [Høgdevegen] 3,3 km Offentlig vei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring