Lena - Vesterås

Rutenr:

Type:

Denne sykkelruta går sørover fra Lena - inn på Totenåsen. Det blir en del stigning før du er framme, men stigningen fordeler seg ganske jevnt.

Du starter med å sykle ut av sentrum gjennom Lenagata. Når fylkesvei 244 (Kolbulinna) svinger mot høyre, holder du til venstre mot Lensbygda. Nå er stigningen i gang, og etter hvert som du sykler oppover, får du bedre og bedre utsikt over det frodige kulturlandskapet rundt Lena.

Etter at veien har flatet ut, kommer du fram til Lindholm. Veien rett fram går videre gjennom Lensbygda til Olterud (rute 685). Men du tar til høyre her, og sykler sørover gjennom åpent og fint landskap.

Du passerer Lensbygdaplassen, Lensbygda sportsklubb sitt idrettsanlegg, og kommer snart fram til Fredrikstad sag. Her har Toten allmenning Lodd nr. 3 satt opp en informasjonstavle som presenterer de gode turmulighetene innover på åsen.

Herfra er det bomvei, men syklistene kan fritt sykle videre - nå på grus. Åsvegen fører deg inn i skogen. Du får vannet Laupen på venstre side, og så går det faktisk litt nedover, fram til krysset ved Vesterås.

Krysset ligger 300 meter nord for DNT-hytta. Du passerer hytta dersom du fortsetter rett fram i rute 681, som går ned til Jenssætra. Der kan du velge blant to veier videre, enten mot Hurdal eller Lønsjøen.

Fra Vesterås-krysset, der vår rute altså ender, går rute 675 til venstre i retning Torsætra, der det også er flere veier å velge mellom. Rute 687 går til Olterud, og kan dermed være et alternativt veivalg tilbake til utgangspunktet. Mulighetene er mange når du sykler på Totenåsen!
Folksomt i sporet

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 01.09.2012