Frognerseteren - Tryvannshøgda - Tryvannstua

Nordmarka syd

Sykkelruta starter ved T-banestasjonen på Frognerseteren. Når du går av banen, krysser du sporet, og tar innover i skogen mot venstre. Du følger så veien videre oppover forbi Øvresetertjern, og helt til topps på Tryvannshøgda. Fra tjernet og hit er det asfaltvei.

Nå er du ved Tryvannstårnet, 529 meter over havet, og har storslått utsikt både innover i Nordmarka, mot Sørkedalen og sørover mot byen og fjorden.

Det er fullt mulig å komme inn på denne sykkelruta hvor som helst på veien oppover mot tårnet, siden den følger bilveien. Mange velger å starte fra den store parkeringsplassen like før tårnet.

Det er unnabakke hele veien fra Tryvannstårnet og ned til Tryvannstua. Du beveger deg nå i Tryvann Vinterpark, det store alpinanlegget "på toppen av Oslo". Først går veien rett fram, ned til toppen av Tryvannskleiva, og så til høyre nedover lia, med vannet på venstre side. Stopp gjerne på toppen og beundre utsikten innover - her åpenbarer Nordmarkas åser seg så langt øyet rekker.

Midtveis nede i bakken, der Tårnbakken krysser veien, kan du følge bakkens trase via spaserveien på venstre side hvis du vil raskt ned til Tryvannstua. Her er det bratt, men fullt mulig å sykle bare du har gode bremser!

Men ruta vår går rett fram ned til møtet med Bomveien fra Midtstuen. Her nederst i bakken er det mulig å ta til høyre og følge rute 113 tilbake til Frognerseteren. Men vår rute fortsetter langs Store Tryvann fram til Tryvannstua.

Herfra er det mange valgmuligheter videre, bl.a. rute 184 til Voksenkollen, rute 114 ned til Bogstad (om du nå virkelig har fått smaken på unnabakke…), eller videre innover i Marka mot Ullevålseter (rute 120) eller Nordmarkskapellet (følge rute 121).
Det er ikke størrelsen det kommer an på

Foto: Steinar Kjærnsrød / Skiforeningen, 25.07.2002

Bogstad badeplass - Tryvannstua 4,8 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka syd
Tryvannstua - Ullevålseter 4 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka syd
Frognerseteren - Heggehullet - Tryvannstua 3,1 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka syd
Frognerseteren - Ullevålseter 4,5 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka syd

Kveldstur i lys 9,9 km Skitur Sognsvann - Frognerseteren
Rundtur fra Frognerseteren 11,6 km Skitur Frognerseteren - Frognerseteren
Til seters 9,8 km Sykkeltur Sognsvann - Frognerseteren
Øst for Bjørnholt - vest for Kobberhaugene 30,5 km Skitur Sognsvann - Frognerseteren