Markering av Milorg-slippsted

I krigens sluttfase slapp allierte fly ned et større parti av forsyninger til lokale motstandsstyrker på Kåterudmåsan i Enebakk.Sagelvas Venner og Strømmen Vel som har tatt initiativ til markering lørdag 12. august.

En stor gruppe av Milorgfolk fra Strømmen deltok i denne operasjonen, men også Milorg fra Lørenskog, Rælingen og Lillestrøm var involvert.

Det er Sagelvas Venner og Strømmen Vel som har tatt initiativ til markeringen, som også Skedsmo kommunes kulturetat har stilt seg bak. Arbeidet skjer i samarbeid med Krigsveteranforeningen og Forsvarsmuseets Venner, og inngår i den landsomfattende registreringen av krigshandlinger og motstandsarbeidet under krigen.

Slik kommer du til Kåterudmåsan:

Kjør RV 120 mot Enebakk. Regnet fra Lillestrøm bru er det 13,5 km til avkjøringen, som ligger noen hundre meter etter Fjellstadveien. Se etter skilt på høyre side: MILORG – Kåterudmåsan. (Skilt på venstre side: Til By). Fra avkjøringen er det 1,5 km kjøring på bomvei til P-plass. Derfra 3,5 km skogsti med noe myr på slutten. Stien er merket med rød/hvite bånd. Regn med én til to timers gange hver vei. Ta gjerne med niste og drikke i sekken!

Markeringsseremoni kl 12.00 Omvisning og orientering på Kåterudmåsan. Orienteringen avsluttes med markeringsseremonien.

Annet Milorg-stoff

Skiforeningen har laget to videoer knyttet til Milorg-aktiviteten i Marka, les om det her.

Flere bilder