På gamle trakter

Praten går lett, latteren sitter løst og replikkene er mange og skarpe på verandaen på Sandvikshytta denne vakre junidagen. Våre fire gjester kjenner da også hytta og området rundt bedre enn de fleste, og minnene og historiene strømmer på.

Våre fire gjester er Finn Ramsøy, Kjell Graff, Thore Øverlie og Bjarne Aaberg ("Tito"), alle gamle medlemmer av Milorg D13 og med et nært forhold til Sandvikshytta og områdene rundt Katnosa.

Her lå de og trente og tok i mot slipp fra England i flere perioder i årene 1943-45. Både Sandvikshytta, bedriftshytta til Løvenskiold ("Utliggehytta"), Fagerliseter og Aurtjernkoia var tilholdssteder for i alt fire geværlag under ledelse av Finn Ramsøy og NK Bjarne Aaberg ("Tito").

Feltlivet her inne i disse årene er særs godt dokumentert, takket være en anselig mengde fotografier som ble tatt av de som var midt oppe i det og som siden fant veien til private fotoalbum. Deler av dette ble publisert gjennom et hefte som ble gitt ut i et lite antall eksemplarer i 1992 med våre fire gjester og Ragnar Hol som redaktører.

Det private billedmaterialet og de originale billedtekstene har Skiforeningen fått tilgang til, siden eierne ønsket hjelp med å få dette publisert videst mulig. Sammen med Hjemmefrontmuseet har derfor Skiforeningen startet på dette arbeidet. I første omgang er bildene med tekst satt sammen til to videoer - en fra feltlivet i Katnosa-området og en fra fredsdagene i Oslo. Videoene er laget til privat bruk, men vil også kunne avspilles over Internett via Skiforeningens nettsted.

Se på videoene her!

Bildene vil også enkeltvis bli integrert inn i Skiforeningens Markadatabase, som dessuten vil få en egen seksjon om Marka og krigen.

Tiden flyr fort i hyggelig selskap, så også i dag. De fire krigsveteranene er enda et minne rikere, og vi to fra Skiforeningen likeså.

Følg med på Skiforeningens nettsted for mer stoff fra krigsårene.

Flere bilder