Flest turister til Holmenkollen

Innovasjon Norges liste over sommerens mest besøkte tursitattraksjonene er klar. For 11. år på rad troner Holmenkollen på toppen. I løpet av sommermånedene tok 627 930 personer turen opp for å beskue hoppbakken, nyte utsikten og oppleve Skimuseet.

Skimuseet og utsikten fra Hopptårnet er fortsatt svært populært hos turistene. Hittil i år har vi opplevd at besøkstallet i Holmenkollen har økt med 8 % i forhold til i fjor.

Blant annet har et økt antall cruisepassajerer til Oslo bidratt til at over 700 000 turister har besøkt Holmenkollen hittil i 2005.

Oslo gjør det bra på Innovasjon Norges statistikk, med Tusenfryd på en fjerde plass, Vikingskiphuset på sjuende og Nasjonalgalleriet på 10. plass.

Se listen her : http://www.innovasjonnorge.no/templates/NewsPage____58304.aspx

Holmenkollen - eldre nyheter

30 Sep 2005

Per Fossums arkiv til Skimuseet

Av Skiforeningen | Holmenkollen

Denne uken mottok Skimuseet et viktig og spennende stykke norsk skihistorie til vår kildesamling. Per Fossum (1910 - 2004) var ikke bare en stor idrettsmann og skipionér, han var også en flittig samler. Nå begynner den spennende jobben med å sortere og kategorisere Fossums arkiv.

27 Sep 2005

Festlig åpning av Vannfallet

Av Skiforeningen | Holmenkollen

Billedhugger og skulptør Bård Breivik har med et unikt kunstnerisk grep omskapt fjellveggen bak Nansenstatuen utenfor Skimuseet til en sildrende opplevelse. Torsdag 22. oktober ble vannfallet åpnet av Christian Ringnes.Skistua barnehage var også tilstede og satte farge på arrangementet. Det var musikalsk innslag og vannfallet ble døpt i pils.

22 Sep 2005

FIS anbefaler en ny Holmenkollbakke!

Av Kristin Moe Krohn | Holmenkollen

- Vi er beordret til det man på militærspråket kaller "ompuss", sa skipresident Sverre K. Seeberg på en pressekonferanse i Holmenkollen torsdag ettermiddag. 1. mars må et prospekt på et nytt hoppanlegg i Holmenkollen - som erstatning for dagens bakke - være FIS i hende hvis Oslo skal være aktuell som arrangør av ski-VM i 2011!