Aurtjern - Bjørnsjøhelvete - Kikutstua

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 13.04.2018

Oversiktskart

Denne løypa starter i krysset øst for Østre Aurtjern. Hit kommer bl.a. løype 799 fra Ullevålseter. Løypa går nordover, øst for Dølerudhøgda, parallelt med kraftledningene. Bjørnsjøhelvete passeres, og du kommer fram til et løypedele.

Denne løypa går egentlig under kraftlinjene og på landfast grunn etter Bjørnsjøhelvete. Men når isen på Bjørnsjøen er trygg og du vil ta korteste vei til Kikut, tar du til høyre her, og er straks ute på isen. Så er det strake veien over vannet - fram til Kikut. Like etter at du er kommet ut på Bjørnsjøen, tar løype 365 til høyre mot Bjørnholt og Skar.

Fra Kikut sprer løypenettet seg i flere retninger. Skal du østover, kan du velge løype 131 mot Hakadal. Har du derimot tenkt deg videre nordover, kan du velge mellom løype 1044 mot Stålmyra og løype 105 mot Katnosdammen.

Mot vest og sør går bl.a. følgende løyper: Løype 1271 til Fyllingen og mot Kobberhaughytta og Frognerseteren via løype 119 over Appelsinhaugene eller løype 234 over Glåmene. Sistnevnte har også en avgreining ned til Finnerud og Sørkedalen.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km