Vest og øst for Skreifjella

Turinformasjon

Totenåsen

Beskrivelse

Helt øst på Totenåsen finner vi Skreifjella, et område med topper opp i nærmere 800 meters høyde. Vi skal sykle sørover på vestsida av Skreifjella, og tilbake igjen på østsida - med utsikt ned mot Mjøsa.

Utgangspunktet er Skreia. Herfra skal vi først opp til Torsætra. Det blir en del tunge tråkk opp dit, men den hardeste stigningen er unnagjort i løpet av rundt 3,5 kilometer (ca. 230 høydemeter). Fra Skreia sentrum sykler vi først et par hundre meter på fylkesveg 33. Så tar vi til høyre i Rossgutua. Etter hvert som vi tråkker oss oppover, får vi flott utsikt tilbake mot Skreia, Mjøsa og store deler av Østre Toten.

Vi fortsetter innover Torsetervegen og sykler langs Skjeppsjøen med den mektige Torsæterkampen (841 moh.) på motsatt side. Vi kommer fram til Torsætra, et knutepunkt og populært turmål på Totenåsen. Her var det servering til turfolket fram til 2023.

Etter en rast her, er vi klar for neste etappe. Vi tar inn på Hersjøvegen, som går opp til venstre. Det blir først litt oppoverbakke, før vi sykler videre i lett terreng langs Vesle og Store Øyungen og Hersjøen.

Ved Steinsjøen passerer vi en stor parkeringsplass. En drøy kilometer senere, etter at vi har forlatt Østre Toten og kommet inn i Eidsvoll kommune, må vi være litt ekstra OBS, så vi ikke kommer «på ville veier». Her går «hovedvegen» opp mot høyre. Den skal vi ikke følge, men ta inn på en skogsbilveg som går rett fram. Ca. en kilometer senere, ved Klevtjennet, skal vi ta skarpt opp til venstre.

Rett etter Almelia begynner det å gå nedover. Vi triller ut av skogen, og stifter bekjentskap med kulturlandskapet i Feiring - samtidig som vi igjen har gleden av å se Mjøsa. I første kryss tar vi 90 grader til venstre, inn på Limsetvegen. Nå er vi på turens sørligste punkt, og legger kursen mot nord.

Etter vel en kilometer, ved Limsethaugen, tar vi ned til høyre rett etter en grind. Den neste halve kilometeren bærer det nedover gjennom skogen. Dette er vel det man kan kalle traktorveg - delvis med både røtter og stein i «vegbanen».

Når denne strekningen er tilbakelagt, tar vi til venstre på god grusveg. Snart er vi framme i krysset ved Bøhnshytta, som ligger inne i skogen på høyre side. Her fortsetter vi rett fram, og vi har rundt 1,5 kilometer med stigning framfor oss før vegen flater ut, og vi kommer fram til det idylliske Langtjennet. Det er flere fine rastesteder langs dette vannet.

Etter en liten oppoverbakke, kommer vi til et vegdele der vi skal holde til venstre. Etter noen få minutter er vi ved Bergersetra, som ligger rett ved Skomakartjennet. Her holder vi til venstre, og følger dermed skilting mot Bjønnhaugen. Nå går det rundt 1,7 kilometer før vi er inne på grusveg igjen. Vi kan vel kalle traseen for en gjengrodd traktorveg. Noen steder her kan det være bløtt. Om vinteren går skiløypa her.

Den første drøye kilometeren er det stigning. Så - etter at vi har syklet/gått gjennom skogen helt fra Skomakartjennet, åpner det seg en storslagen utsikt mot nordøst. I åpningen mellom to åsrygger ser vi litt av Mjøsa, og kulturlandskapet på østsida.

Vi befinner oss nå helt nord på Feiringåsen. Herfra går det nedover, og ved Bjønnhaugshytta kommer vi inn på god veg igjen. Da har vi nettopp forlatt Eidsvoll kommune i Akershus, og kommet inn i Østre Toten kommune i Oppland. På høyre side av vegen ligger Bjønnhaugen.

Turen fortsetter nordover gjennom Skreifjella. Etter en lang nedoverbakke langs kommune- og fylkesgrensa, går det oppover igjen, og snart får vi strålende utsikt over Mjøsa, som ligger mer enn 400 meter lavere. Den brusende Vestre Torfestelva krysses, og igjen åpner utsikten seg mot Mjøsa. På høyre side er det skiltet sti til Fjørkenstadsætra, et krigsminne der det er satt opp minneplate.

Nå starter nedkjøringen til Mjøsa. Og den er heftig. Vi har faktisk hele 6 kilometer med nedoverbakke framfor oss! Etter nærmere 3 kilometer deler vegen seg - her holder vi til høyre, videre nedover. Etter hvert får vi fin utsikt over Mjøsa og kulturlandskapet ved Fjellhaug.

Fjellhaugvegen munner ut i Totenvegen, og dermed er vi nede ved Mjøsas bredd. Her tar vi til venstre, og sykler strake vegen tilbake til Skreia.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Skreia - Torsætra Skreia Torsætra 10,3 km