Rundtur fra Siggerud

Badeliv ved Midtsjøvann

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 08.05.2011

Sørmarka

Skeidarkollen er et sted man først og fremst kjenner som et hyggelig stoppested på skitur i Sørmarka. I dag skal vi sykle forbi dette stedet. Rundturen går fra Siggerud, og byr på minimale utfordringer hva gjelder krevende motbakker.

Dersom vi deler turen i to, så er første etappe strekningen sørover til Ski. Det er Siggerudvegen vi sykler på, og vi har Langen på venstre side. Fire kilometer fra start passerer vi første fine rastested. Her går veien nesten helt ned til vannet.

Når vi har syklet seks kilometer på asfalt, er det tid for dagens første etappe på grus. Den varer i 2,5 kilometer. Og det er her Skeidarkollen passeres. Åker og eng preger et landskap som du kanskje først og fremst kjenner som et område med løyper i snø.

Etter å ha syklet gjennom skogen, kommer vi ut i kulturlandskapet ved Nærevann, Snart er vi framme ved Midtsjøvann, og nå blir det muligheter både for rast og bad. På høyre side er det nemlig en fin badestrand.

Turen går videre mot Ski. Her tar vi fatt på andre etappe, og setter kursen mot nord. I rundkjøringen ved Ski skole tar vi til høyre, på gang- og sykkelveien mot Langhus. Like etter stasjonen sykler vi inn på en grusvei, krysser Gamle Vevelstadveg, passerer Langhushallen og sykler nordover langs Vevelstadvegen. Via to bruer kommer vi oss videre langs østsiden av denne veien.

Nå sykler vi på den såkalte vannledningstraseen. Dette er en gang- og sykkelvei som har fast dekke, og er lagt i god avstand til bilveien. Vi passerer nok et kjent sted fra vinterens skiturer, Stallerudhytta, og fortsetter til høyre i neste kryss. Oksrudbakken går bratt ned på grus, og så er det bare et kort stykke til vi er tilbake der vi startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Siggerud - Skeidarkollen - Ski Siggerud Ski 13,3 km