Bogstad badeplass - Østernvann

Nordmarka syd

Fra badeplassen på østsiden av Bogstadvannet sykler du først sydover Sørkedalsveien - opp til Peder Ankers plass. Der tar du til høyre inn Ankerveien forbi Bogstad golfbane, som du har på høyre hånd. På venstre side er det bebyggelse.

I enden av veien tar du til høyre. Fortsatt ser du golfbanen på høyre side, og du hører etter hvert bruset fra strykene i Lysakerelven. Nå venter en litt steinete utforbakke. Ta det pent her og kryss elven ved å sykle over broen. Vel over på bærumssiden sykler du opp langs elven og tar til høyre når du får asfalt under dekkene (Fossumveien). Her, rett ved utløpet av Bogstadvannet, er det en fin fiskeplass.

Legg merke til den frodige vegetasjonen langs veien, og spesielt ut mot vannet. I vannet ser du også flere gamle påler som er rester av fordums tømmerfløtingsaktivitet. Du er nå fremme ved det nedlagte Fossum bruk, og tar da den hyggelige lille grusveien langs vannet. Du passerer en bom, og i neste veikryss tar du oppover til venstre. Men hvis du vil bade, kan du ta avstikkeren til høyre. Da kommer du raskt bort til badeplassen på vestsiden av Bogstadvannet.

Nå får du et jorde på venstre side av veien, og er rett etterpå fremme ved Lathus. Der tar du til høyre og følger skogsbilveien opp til Østernvann. Du kommer først til en av de mange flotte badeplassene ved vannet. Her går rute 268til venstre, til utfartsparkeringen ved Østernvannsvingen. Du skal imidlertid rett frem, til der ruten slutter i veikrysset nordøst for vannet.

Herfra kan du sykle innover i Bærumsmarka. Enten oppover Abborvannsveien mot Abborvannsbekken (rute 208) eller Brunkollen (rute 222). Alternativt kan du søke deg mot Fossum (rute 61).
Tenk om alle søndagskvelder var slik...

Foto: Erik Unneberg, 27.07.2008

Østernvann - Brunkollen 4,2 km Skogsbilvei/turvei Bærumsmarka
Årnes - Bogstad badeplass 2,6 km Offentlig vei Bærumsmarka
Huseby - Bogstad badeplass 3,1 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Nordmarka syd
Bogstad badeplass - Tryvannstua 4,8 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka syd

Østernvann - Brunkollen

Årnes - Bogstad badeplass

Huseby - Bogstad badeplass

Nordmarka syd

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé