Rundt Bislingen fra Harestua

Nordmarka nord

Gradering:

Medium

Bislingen ruver godt der den løfter seg 691 meter over havets overflate. Vi skal sykle i "bane" rundt denne kjempen - 360 grader - men vi starter litt mer på avstand, på Harestua.

Fra jernbanestasjonen sykler vi ned til Hadelandsvegen og tar til høyre - deretter til venstre, inn i Vestbygda. Vi har kurs mot nordvest, og starter oppstigningen mot Mylla. Harestuvannet ligger 234 meter over havet, Mylla i 496 meters høyde. Avstanden er vel en mil.

Fra Vestbygda og oppover er det grusvei. Vi passerer Svartbekken, hvor vi kommer ned igjen senere, og fortsetter til Mylladammen. Nå er vi oppe i "marsjhøyde", og hele det store vannet ligger foran oss. Vi skal fortsette på sørsiden.

Mylla er bare ett av flere vann som vi skal sykle langs på denne turen. Trantjern er neste, og så Ølja. Dette er det første vannet i det vestlige Nordmarksvassdraget. Akerselvas kilde ligger ikke så langt unna nå, nærmere bestemt på Puttmyrene nord for Svarttjernshøgda, på høyre side. Dette er Nordmarkas høyeste topp - 717 meter over havet. Nå er vi ca halvveis i "banen" rundt Bislingen.

Vi sykler ned Kalvedalen og følger Gjerdingens nordre bredd mot øst. Her er det mange fine steder hvor man kan raste. Fiskelykken kan også prøves her. Helt i øst, der trillestien går ned til høyre mot Gjerdingdammen, holder vi til venstre, og nå er det stort sett bare nedoverbakker igjen på turen.

De siste 1,5 kilometerne før Svartbekken "mister" vi nærmere 100 høydemeter. Og ved Svartbekken er altså sirkelen sluttet. Så fortsetter "nedturen" til vi er tilbake ved start.

God tur!

(PS! - turens lengde er regnet ut automatisk, men dersom du følger turtraseen og dropper trillestien til Gjerdingdammen, må du trekke fra 1,8 kilometer)

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde