Vanembukken - Skihytta i Moss

Mossemarka

Vanembukken er et kjent og populært utgangspunkt for skiturer. Men herfra kan det også sykles! Utgangspunktet er den store parkeringsplassen, og du følger skogsbilveien på hele strekningen innover. Det er litt stigning i starten - videre er det stort sett flatt.

Etter vel en kilometer deler veien seg, og her ender vår rute. På høyre side ser du en bom. Passerer du den, er du på Vinterveien, og kan krysse hele Mossemarka i rute 795 til Ødemørk.

Holder du til venstre i krysset, kommer du etter en halv kilometer opp til Skihytta i Moss. Den ligger 101 meter over havet, og er høyeste punkt i Moss kommune. Selv om den er stengt i sykkelsesongen, er det fint å svinge oppom der, og ta seg en rast ved benker og bord som er satt opp i skogen nedenfor hytta. Det er også mulig å følge lysløypetraseen videre. Rute 808 går ned til Noreødegården og Mosseporten.
Vått ved Vanembukken

Foto: Erik Unneberg, 13.07.2012

Mosseporten - Noreødegården - Skihytta 2,4 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Mossemarka
Ødemørk - Skihytta i Moss 3,6 km Skogsbilvei/turvei Mossemarka
Mosseporten - Vanembukken 2,3 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Mossemarka

Mosseporten - Noreødegården - Skihytta

Mossemarka

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé