Til Lutvann fra Grorud

Sykkelen må parkeres - hva med kano videre?

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.08.2004

Turinformasjon

Lillomarka og Gjelleråsen

Beskrivelse

Lutvann er et av de mest tilgjengelige vannene i Marka - det ligger ikke langt fra bebyggelsen. Dette turforslaget viser hvordan du kan komme dit fra Grorud, samtidig som du får en variert runde i Furuset-området.

Du starter fra T-banestasjonen på Grorud, sykler under T-banen og inn i det åpne området Grorudparken. Herfra følger du turveien nedover langs Alna, og kommer snart frem til Grorud stasjon.
Den neste strekningen går langs Fossumbekken, på god sti og turvei. Bekken bytter etter hvert navn til Loelva, og ved Alfaset kommer du opp på Nedre Kalbakkvei og svinger til venstre. Her er det en fin gang- og sykkeltrasé langs bilveien.

I det du kommer frem til Haugerud T-banestasjon tar du til venstre, og er snart inne på Dr. Dedichens vei. Den følger du til litt forbi Lutvann skole, men der sykler du til høyre. Når du kommer til snuplassen, tar du inn på skogsbilveien som starter der det står en bom. Det er ikke langt herfra og opp til nordenden av Lutvann, hvor det blir en obligatorisk pause ved vannet. Kanskje et bad kan friste?

Du sykler den samme grusveien tilbake mot Lutvann skole, men der skal du ta til høyre mot Lindeberg. Turen fortsetter gjennom boligområdene på sørsiden av E6, og ved enden av Kaiekroken kommer du inn på turveien som bringer deg over på den andre siden av motorveien.

Ferden går nordover gjennom bebyggelsen på Furuset, frem til Haugenstua stasjon. Her svinger du til venstre, og etter å ha syklet ned bakken fra stasjonen, kommer du inn på en sti/turvei langs Fossumbekken. Den bringer deg tilbake til Grorud stasjon, og herfra skal du opp til Grorud stasjon i den samme traseen som du benyttet først på turen. Pass på å legge inn en pause i Grorudparken, før du vender tilbake til Grorud T-banestasjonen.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Grorud st. - Grorud Grorud Grorud 2,4 km