På sporet ved Sandermosen

Lillomarka og Gjelleråsen

Gradering:

Lett

Det er flere år siden Sandermosen stasjon ble nedlagt. Men bygningene ligger der fortsatt, og toget suser forbi mange ganger om dagen. Nå er stasjonen et kulturminne. Vi skal på rundtur til Sandermosen stasjon.

Fra Langsetløkka sykler vi nordover gjennom skogen, og inn til Monsetangen. Monsetangen er en åpen slette i skogen - en fredfull plett langt fra "byens larm". Herfra går det en turvei videre nordover, og den skal vi følge. Det er litt stigning til å begynne med.

Vel tre kilometer fra Monsetangen er vi framme ved stasjonen. Her skal sporet krysses, så nå er det best å være på vakt. For det er kun lyd- og lyssignal som varsler når toget kommer.

I 1998 ble stasjonen, inkludert stasjonsbygningen og vokterboligen, vernet. Stasjonen er med i samarbeidsprosjektet Kulturbanen, og brukes til ulike typer kulturarrangementer. Selv om stasjonen er nedlagt, stopper fortsatt toget når det er arrangementer her. Nærmeste ordinære stasjon er Snippen. Ellers stopper toget også på Kjelsås og Movatn.

Vi befinner oss nå på vestsiden av Gjøvikbanens trasé, og legger i vei sørover - i behagelige nedoverbakker, med asfalt under dekkene. Ved Sander gård tar vi til venstre, og kommer igjen inn på grusvei. Etter noen bratte, med ikke så veldig lange motbakker, krysser vi sporet igjen - denne gang på en bro. Herfra går turen gjennom skogen tilbake til Langsetløkka.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Langsetløkka - Monsetangen Langsetløkka Monsetangen 2,2 km