Føremelding for Nordmarka nord

Føremelding for Nordmarka nord

Svartbekken - 16. april 2024 kl. 07:27

Meldt inn av Skiforeningen

Temperatur: -3 til -4 grader.
Vær: Sol, klarvær.
Snødybde: 30-100 cm.
Smøretips: Rode Multigrade klister, Rode rødt (Rossa) klister

Det har vært minusgrader i natt så snøen er skarp. Denne uka er det perfekte forhold for å utforske i terrenget utenom løypetrassene da det er fin skare. Det ble frisket opp i går fra Svartbekken inn Kalvedalen og opp på Bislingen, men trenger litt dagvarme og sol før det mykner. Vi kommer til å friske opp fra Svartbekken i morgen igjen. Det kjøres nå ett spor og skøyting. Det er fortsatt bra med snø i marka, så å loffe rundt på ski i go’været på våren er flott. Løypemaskinen har nå utgangspunkt fra Svartbekken som den har på våren og ved sesongstart. Nå på våren må man ta det rolig i utforkjøringer i alle terrengløyper da det er stor undersmelting og mange bare partier. Merkestikkene er tatt inn fra alle vann, vannene er ikke farbare da de har stor variasjon på istykkelse på et og samme vann. God tur!

Mylla - 15. april 2024 kl. 05:39

Meldt inn av Mylla løypeforening

Temperatur: -5 grader.
Vær: Klart vær.
Snødybde: 50-100 cm.

Det må ha vært rekordsmelting av snøen i det siste. Vil tro det har gått hardt utover isen på vannene også. Får tilbakemelding om at det er greie skiforhold ut fra Mylla om dagen. Regn og uvanlig varmt vær har gjort at vi har langt færre løyper å preppe nå. Løypetraseen på veien langs Mylla syd har i vinter vært breddet ut utenfor veien slik at vi har fått til to spor og skøytetrasee i mellom. Nå er det for svake kanter slik at det er ikke mulig, derfor er det nå ikke tilrettelagt for skøyting, kun to spor. Preppestatusen er justert fra to spor og skøyting til to spor. Prepper på nytt nå på morgenen som vanlig utfra Myllsdammen-Trantjern-Åsjøveien-Rundløypa-Formoløypa-Bislingflaka-Trim/Treningsrunden-retur Åsjøveien-Myllsdammen. Barnebakken på Bislingen ligger utsatt til for sol og vind, hvis mulig preppes den også.

Stryken - 03. april 2024 kl. 07:17

Meldt inn av Skiforeningen

Temperatur: -2 til -1 grader.
Vær: Skyet med fare for litt solgløtt .
Snødybde: 20-110 cm.
Smøretips: Rode muligrade klister/

Løypemaskinen har nå utgangspunkt fra Svartbekken som den har på våren og ved sesongstart, da terrengløypene ut fra Stryken begynner å smelte for mye etter det våte og milde været den siste tiden. Det vil i dag bli frisket opp fra Svartbekken til Kalvedalen og Bislingen. Løypene ut fra Stryken kan absolutt loffes i, men bør få dagvarmen i seg så de ikke er alt for skarpe. Noen snøløse flekker er det også. Nå på våren må man ta det rolig i utforkjøringer i alle terrengløyper da det er stor undersmelting. Merkestikkene er tatt inn på Måsjøen, Smalvann, Hakloa, Gjerdingen, Helgeren, Harestuvannet, Skillingen, Grimsvann, Manntjern, Bjønnputten og Haklokalven, Nordvann, Elvann, Langvann, Askeren og Trehjørningen. God tur!

stuer med servering

I solveggen

Rajebråthytta

Stengt i dag
Flagget på plass og fyr i ovnen

Gørjahytta

Uterast ved Sandvikshytta

Sandvikshytta

Stengt i dag
Videreføring av serveringstradisjonene på Trantjern gård

Trantjern gård

Gjøvik - Oslo har naturlig matstasjon på Tverrsjøstallen

Tverrsjøstallen

+ - Vis alle færre stuer med servering

stuer med servering

I solveggen

Rajebråthytta

Gørjahytta

Sandvikshytta

Trantjern gård

Tverrsjøstallen

+ - Vis alle færre stuer med servering
Ved demningen syd i Helgeren kunne vi se at isen hadde smeltet nær land.
Åpent vann ved Helgeren dam
Foto: Pål Henning Berg, 13.04.2024
Flott vårdag i Nordmarka i dag
Skistativ nær Strykenløypa
Foto: Nana Lise Broch, 13.04.2024
Disse to karene hadde en fin tur fra Stryken til Sognsvann i det fine aprilværet. Her nyter de forholdene på myrene ved Fiskeløysåsen, et par kilometer etter start.
Vårskiføre over Fiskeløysåsen
Foto: Jan Aasgaard, 13.04.2024

Webkamera

Webkamera på Mylla
Mylla
Webkamerabilde fra Kikutstua
Kikutstua
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.