Føremelding for Nordmarka nord

Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Siste føremelding

20.04.2018

Stryken/Svartbekken: Skiforeningen 20/4 kl. 07:49: 2 grader og strålende klarvær. Total snødybde er 30-110 cm. Det er fortsatt mulig med langtur gjennom marka. og de to siste dagene har vi scooterpreparert sammenhengende løype fra Grua stasjon via Svartbekken - Gjerdingen - Daltjuvmana - Stålmyra - Delebekken - Gørja og frem til veien ved Fortjern. Langs Bjørnsjøen er det 800 meter brøytet vei bort til Bonnamyra hvor løypa fortsetter videre mot Oslo. Det er vårlige forhold så man må være litt forberedt på uventede hendelser, og det hjelper veldig mye med gamasjer om man må vasse i litt vann ved passering av bekker i løypa. Det kan være greit å ha med litt skift, tørre sokker og så videre. Har du plumpet og blitt våt på føttene og har med to plast «brødposer», tar du disse på føttene utenpå de tørre «ekstra sokkene» før du igjen tar på de våte skiskoene. I går ble det preparert Grua - Svartbekken til Kalvedalen og Gjerdingen rundt og videre i fra Stryken opp til Gjerdingen. Sporene ble bra, men det var mildt og litt tendenser til gjennomslagsføre i et par sydvendte bakker. Jeg var litt usikker på forholdene langs Aurtjernet, men der var det helt fint etter at vi sist sommer bygde et par klopper over to små bekker for at skiløypa ikke skulle ligge som en demning for vannet i perioder med mye vann i terrenget. I dag prøver vi å preparere Stryken - Stålmyra - Delebekken - Gørja - Fortjern med retur over Daltjuvmana til Gjerdingen osv. Det skjer mye nå som det våres, så vi får se om det går. Smøretips: Rødt klister, felleski eller rubbeski.

Svea/Mylla: Mylla løypeforening 20/4 kl. 06:01: -1.5 grader og pent vær. Total snødybde er 50-110 cm. Det ser ut til å bli nok en solrik og fin dag. Den siste tidens varme har smeltet mye snø. Det er lite snø igjen på Sveavannet, men en og annen går på ski der om dagen. Isen er fortsatt 75 cm. Sveavannet og Belteren pleier å ha lik istykkelse. De andre vannene er ikke målt. Starter opp løypemaskinen nå på morgenen mens det ennå er minusgrader. Prepper da de 400-500 metrene på veien Mylla syd. Det er OK å gå videre mot Trantjern, men dårlig med spor. Deretter kjører vi Bislingveien. Usikker på videre prepp og ser an innover Bislingflaka. Smøretips: Klister/felleski.

Se eventuelt liste over preparerte løyper i området

Se våre forslag til skiturer i Nordmarka nord

Isen på vannene i Marka

Selv om vi har hatt tykk is på vannene i Marka i vinter begynner det nå å tære på den mange steder, og istykkelsen varierer veldig. Vi har begynt å samle inn stikkene mens det enda er mulig, og har du tenkt deg utpå må du derfor være årvåken og bruke sunn fornuft. Som markabruker må man vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.

Grunnet store snømengder har Vann- og avløpsetaten tappet mer vann enn normalt ut fra Nordmarka for å redusere mulige vårflommer. Det fører til at man kan oppleve dårligere is på regulerte vann, spesielt i nærheten av demninger, elveos eller utløp/inntak til tunneler og overføringer.
Av samme årsak har Løvenskiold tappet ned Harestuevannet og Plassedammen. Elvann og Langvann er, som tidligere år på senvinteren, allerede tappet ned. Det går skiløyper over nevnte vann og isen vil kunne påvirkes.

Husk at det ikke finnes sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Bilder fra Nordmarka nord

Nå er det bare preparering med scooter som gjelder
Nå er det bare preparering med scooter som gjelder
Fortsatt fint i Marka