Temperatur: | −5 til 2 grader. |
Vær: | Sol |
Snødybde: | 25-30 cm. 2 det siste døgnet. |
Smøretips: | Tørrvoks |
I dag torsdag har det blitt kjørt fra Skjerva sag til Kalvedalskrysset/Brovoll. Løype 1567, 1620 og 1712. Det er også kjørt Skjerva sag- Skardbrennvegen-Breidtjernet, løype 1572. Kommer du fra Skjerva må du være obs i nedkjøringa fra masta og ned på Skardbrennvegen ved Fløyta. Løyper på skogsbilveier har tålt mildværet, mens i skogsløypene er det lite snø. Isløypene har et lite snølag, men blir ikke kjørt, men spark er en fin erstatning, så sant du kommer utpå. Løype 1621, Avalsjøkalven -Brovoll vil ikke bli preparert mer denne sesongen. Dette skyldes at Statens vegvesen arbeider med brokar under E16, flomskader etter uværet Hans i 2023. Skjervestua åpen hver helg, 12-16.00 gratis parkering på Skjerva sag.
Temperatur: | −4 til −3 grader. |
Vær: | Strålende vær |
Snødybde: | 35-55 cm. 3 cm det siste døgnet. |
Kuldegradene er kommet tilbake og litt fin nysnø, turløyper kjøres fortløpende. Strålende flotte forhold, de fleste turløyper kjøres Dessverre sliter leverandør med gps tracking på kartet slik at det dom er kjørt i dag vises ikke. De jobber med saken. Nyt dagen og god ski tur Lushaughytta og Lygnasæter kro og hotell er åpent. Mvh Øståsen skiløyper
Temperatur: | −2 grader. |
Vær: | Opphold |
Snødybde: | 30-40 cm. |
Ny løype er nå laget om undergangen i Dæhlenmoen etter at planovergangen til jernbanen ble stengt. Appen oppdaters med nye løypetraseer i løpet av kort tid.
Temperatur: | −2 grader. |
Vær: | Skivær |
Snødybde: | 15-50 cm. |
Nå blir Buhammarn ferdig kjørt. Resten av løypenettet blir kjørt fortløpende.
Temperatur: | −7 til −10 grader. |
Vær: | Lettskyet |
Snødybde: | 20-30 cm. 0 det siste døgnet. |
Smøretips: | Blå |
Skjervestua er åpen hver helg fra 12-16.00🥨☕️🧇 Skardbrennvegen ble kjørt i går. Skytenrunden og Skjervevatnet er nykjørt i dag lørdag. Hestrær/Skjervemoen er kjørt/pakker, men trenger mere snø. Skjerva sag-Kalvedalskrysset ble kjørt i forgårs, og holder seg bra. Gratis parkering på Skjerva sag. Velkommen til ny vintersesong!
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.