Vestafjells

Etter en behagelig togtur til Finse var vi klare for et sykkeleventyr vestover.

Tekst og foto: Magnus Nyløkken

Publisert 07.10.2019

Eventyrsykling er blitt et begrep de senere årene. I bunn og grunn handler det om å oppdage nye steder fra sykkelsetet, med en relativt lett sykkel som tar deg effektivt fremover. Med sykkelvesker som festes direkte på sykkelen, er det enklere å få med seg det aller mest nødvendige for noen dagers tur.

Turens lengde og vanskelighetsgrad tilpasser du form og ferdigheter. Veien er målet, og det handler ikke om å komme fortest frem.

Vi ønsket å oppleve fjord og fjell i skjønn forening, og det trakk oss mot Vestlandet. Vi la opp til kollektivtransport til startpunktet på ruta, men også kollektivtransport hjem igjen. Med lett oppakning, bankkort og sykler som egner seg like bra til grove grusveier som til flotte landeveier, var vi klare for å legge ut på vårt lille vestlandseventyr.

Finse 1222 moh.

Etter en grytidlig avgang fra Oslo S tøffet toget inn på Finse stasjon mens det ennå var formiddag. Fra Finse fikk vi en flyvende start på turen. Den velkjente Rallarvegen var en helt egen opplevelse å sykle på. Hardangerjøkulen og fjellheimen rundt var flott skue hele veien. På rufsete underlag nærmet vi oss etter hvert Myrdal, hvor Flåmsbanen kommer opp fra nettopp Flåm. Vi skulle ikke ned til populære Flåm i Aurlandsfjorden denne gangen. Istedenfor tok vi en kort togetappe gjennom fjellet fra Myrdal til Upsete. Fra Upsete gikk veien videre på fine kjerreveier og landeveier til Voss. Fra Voss passerte vi Granvin og satte nesa mot fjordene.

Utne Hotel – Hardanger

En togtur, en fergetur og 125 sykkelkilometer etter at vi forlot Finse, ble vi ønsket velkommen på Utne Hotel med lokalt brygg og en fantastisk gjestfrihet. Et av Norges eldste hoteller ligger midt i epleidyllen i Hardanger. Her er det nærmere 300 års historie i veggene, og dagens drivere gjør alt de kan for at du som gjest skal få en opplevelse utenom det vanlige. For tørste og sultne syklister er dette et perfekt overnattingssted. Lokale råvarer kombinert med lokal historieformidling gjorde dette til en overnattingsopplevelse vi sent vil glemme.

Fjorder, ferger og baronier

På dag to av vårt sykkeleventyr var det vestlandsfjorder det skulle handle om. Til tross for et litt ustabilt vær fikk vi en fin opplevelse idet vi syklet langs eplegårdene utover Hardangerfjorden. Terrenget var lettkupert, men det var også et par klatringer hvor vi fikk opp pulsen. Under Folgefonna ligger vakre Jondal. Fergeturen over til Tørvikbygd var en fin anledning til å ta seg en pust i bakken, og få i seg sårt tiltrengt næring.

Til forskjell fra en del andre europeiske land er det ikke akkurat flust av slott i Norge. Baroniet i Rosendal minner oss om monarkiets forgreninger på kontinentet, og historien går tilbake til 1600-tallet.  For oss passet det ypperlig med en kjapp sightseeing og lunsj på gresset foran slottet.

Resten av dag to ble en svært fuktig affære da himmelens sluser virkelig åpnet seg.

135 kilometer etter at vi startet i Utne på morgenkvisten trillet vi inn i Skånevik, som var vårt endelige mål for sykkelturen. Det ble det en fin oppdagelsesferd i en del av Norge hvor ingen av oss hadde syklet før.

Sykkelruta

Dag 1 – 125 kilometer

Finse – Hallingskeid – Vatnahalsen – Myrdal (tog) – Upsete – Mjølfjell – Raundalen – Voss – Hardangervegen – Skjervsfossen – Granvinsvatnet – Granvin – Folkedal – Kvanndal (ferge) – Utne

Dag 2 – 135 kilometer