Sol eller ikke sol? Vi tør ikke love blå himmel, men skiføret holder seg! Her like ved Løvlia på Krokskogen, før påske. Foto: Pinakkel Studio

Påskeføret er sikret

Kanskje blir det ikke så mye påskesol. Men føret holdet.
Publisert 22.03.2024

Det ligger an til fine skiforhold i Marka gjennom hele påsken.

– Skisesongen har vært lang og intensiv, men den er absolutt ikke over, sier Skiforeningens løypesjef Birgitte Giæver.

Storinnrykk

– Mars er en generelt en nydelig skimåned. Men det er også en måned med vårlige variasjoner! Vi preparerer alltid der vi kan, men det kan være store forskjeller i høyden og lavlandet. Enkelte steder vil det være for lite snø for stormaskin eller for hardt for scooter. Da må vi vente til forholdene eventuelt gir nye muligheter for preparering.

Ikke la deg lure

Ikke la deg lure av at det ikke er “grønne eller gule” (=nykjørte) løyper i kartet, er hennes tips.

– Om løypene ikke er nykjørte, kan forholdene være fine likevel. Det er lurt å lese føremeldingen. Her finner du mange nyttige detaljer om vårføret i ditt lokale område.

–  Så løypemannskapet har ikke begynt å trappe ned?

– Absolutt ikke! Våren byr på kjappe endringer, det skal man være klar over. Så ta det rolig i utforkjøringer. Våren er også en flott tid for fjellski eller truger litt utenfor allfarvei, feks i en scooterløype som av ulike grunner ikke er preparert i det siste.

Giæver forventer aller best forhold i høyden i påsken. Nordlige deler av Nordmarka og Krokskogen peker seg ut. Flotte forhold vil du også sannynligvis finne i Kjekstadmarka, Vestmarka og Romeriksåsene.

Skiforeningens føremelding legges ut før klokka 9 hver dag i hele påsken.

Slik bruker du iMarka-appen

Appen gir deg alle detaljer om føret. Du kan også lese føremeldingen på skiforeningen.no

Les om iMarka-appen

skiforeningenlogo