– Jeg går for pallen

Marit Bjørgen vant Holmenkollmarsjen i fjor, men i år sier hun selv at formen ikke er like bra.

Tekst: Christine Amdam/Foto: Christian Haukeli

Publisert 16.02.2023

– I fjor staket jeg, men i år kommer jeg til å gå med feste. Formen er ikke like bra i år som i fjor, sier Marit Bjørgen.

I fjor ble Holmenkollmarsjen endelig arrangert etter år med avlysninger på grunn av covid. Og da med splitter ny trasé med start og mål i nasjonalanlegget i Holmenkollen. Det var Marit Bjørgen som ble den første vinneren av kvinneklassen i denne nye traseen. I år er det gjort noen små endringer på løypa, og den passerer blant annet Bjørnsjøhelvete for første gang. Marit Bjørgen mener selv at hun ikke er en like sikker vinner dette året, men løypene kjenner hun godt.

– Det er i dette terrenget jeg trener, og jeg har hatt mange fantastiske turer i løypa. Jeg er innom Kikut på stort sett alle turer. Og da synes jeg det er skikkelig artig å konkurrere i den samme løypa.

Går for pallen: Marit Bjørgen blir intervjuet av speaker Ola Bustad etter målgang i fjor. Tar hun seieren i år også? Foto: Trine Rom Giving.

Tar utfordringene som kommer

Marit Bjørgen meldte seg på rennet onsdag, og forteller at det var enkelt å hive seg med når rennet går i nærområdet. Hun bor selv i Holmenkollen.

– Jeg får ta utfordringene når de kommer.

Av andre favoritter i dameklassen er barnebarnet til Nils Emanuel «Mora-Nisse» Karlsson. Hun stiller til start sammen med venninnen Anna-Karin Strømstedt som også bor i nærområdet. Sistnevnte er tidligere landslagsløper for Sverige, og nå kommentator på Viasat Sverige. Hun får besøk av en hel gjeng fra Sverige. Også fjorårets andreplass, Ella Gjømle Berg, og bronsevinner Tuva Toftdahl Staver stiller til start i år.

Spennende i herreklassen

Fjorårets topp tre i herreklassen stiller ikke til start i år da de skal gå Ski Classic i Orsa Grönklitt i Sverige samme dag. Det blir derfor mer spennende å se hvem som tar hjem seieren i herreklassen.

skiforeningenlogo

Bli medlem i Skiforeningen