Fredrik Cappelen ønsket seg bidrag til skuter til 60-årsdagen - for å gi videre til Skiforeningen. Det fikk han - resten donerte han selv. Her med løypebas på Krokskogen, Dag Skruklien.

Nye skutere til Nordmarka og Krokskogen takket være generøse gaver

Slike bidrag er helt vesentlige for Skiforeningens løypearbeid, sider generalsekretær Håvard S. Abrahamsen.

Tekst: Guri Leyell Skedsmo Foto: Tuva Skare

Publisert 23.03.2022

Signaturen er på plass.

Skuteren som skal kjøre på Krokskogen ble nylig avduket på Løvlia, med gavegiver Fredrik Cappelen til stede.

- Jeg er så imponert over standarden på skiløypene. Vi som bruker Marka får en unik service. Da er det en glede å kunne gi noe tilbake til Skiforeningen, sa Fredrik Cappelen, som ønsket seg bidrag til skuter i 60-årsgave. Resten har han bekostet selv.

Arbeidshest

Cappelen er ivrig skiløper og ferdes mye i Nordmarka og på Krokskogen. Det er på Krokskogen den nye skuteren skal lage skiløyper.
- Det blir litt fint å kunne gå i sine egne spor, sa Cappelen etter overrekselsen.

Skutere utgjør en svært viktig del av Skiforeningens maskinpark. Det er skuterne løypebasene bruker på den aller første snøen. Og det er disse smidige kjøretøyene som sørger for spor over vann og i vanskelige tilgjengelige løyper, der store løypemaskiner ikke kommer til.

Må tåle en støyt

Denne vinteren har løypebasene jobbet under krevende forhold, med lite snø i terrenget. Løypebas Dag Skruklien håndterer krevende områder i Marka. Skuteren hans må tåle en støyt. For Skuklien betyr derfor en splitter ny utgave enda bedre muligheter til å trylle frem løyper på lite snø.
- Vi er dypt takknemlige over Cappelens generøse bidrag, sa Håvard S. Abrahamsen under overrekkelsen på Løvlia.

Per Kaarby fra Overtoppen med Skiforeningens generalsekretær Håvard S. Abrahamsen (t.v) under overrekkelsen av skuteren som skal preparere spor i Nordmarka nord.

Gavegiver Fredrik Cappelen fikk kjøre en tur på skuteren han har donert. Men måtte først gjennom en opplærlingsrunde med Skiforeningens løypebas på Kroskogen, Dag Skruklien. Skiforeningens løypesjef Hege B. Sheriff følger med.

Overtoppen styrker Stryken

Skiklubben Overtoppen, som består av en gjeng Oslo-kompiser, har også raust donert midler. Dermed har løypebas Lars Gulbrandsen, med base på Stryken, fått styrket maskinparken sin med en ny, sterk skuter. Medlemmene av Overtoppen er ivrige brukere av Skiforeningens løypenettverk. Nå ønsket de å gi noe tilbake.

Løypebas Gulbrandsen opererer over et stort område, med mye terrengløyper - og har stort behov for en skuter av ypperste klasse. Det disponerer han nå, etter Overtoppens fullfinansiering.

- Det er helt fantastisk at Skiforeningen får slike gaver. Ikke minst for driftssikkerheten er det viktig. Skuterne er også helt sentrale under marginale snøforhold. Ved lite snø er det nødvendig å bruke lettere utstyr, for ikke presse snøen for mye sammen. Skuterne er også viktige i alt vedlikeholdsarbeidet i løypene, sier løypesjef Hege B Sheriff.

Skigruppa Overtoppen har finansert en splitter ny skuter til Nordmarka nord, til løypebas Lars Gulbrandsens store glede.