landskap
Vakker utsikt fra Djupedalsåsen, vest på Skaugumsåsen.

På raske føtter til Skaugumsåsen

På denne turen år vi i pose og sekk. Vi skal til topps på Skaugumsåsen og rundt vakre Semsvannet i Vestmarka.

Tekst: Trine Rom Giving Foto: Erik Unneberg

Publisert 06.05.2022

Skiforeningens turgruppe Raske føtter er et tilbud til dem som er kjappe i steget og liker å gå litt lengre turer i Marka. Gruppen går tur torsdager, og denne dagen følger vi dem til Skaugumsåsen, Djupedalsåsen og rundt Semsvannet.

bratt bakke

Bratt: Vi tråkker opp Raset til Skaugumsåsen. Foto: Skiforeningen

Opp og ned og opp og ned

Vi starter på Semsveien utfartsparkering og går etter ikke så alt for lang tid løs på den bratte stigningen Raset opp til Skaugumsåsen 349 meter over havet. Toppen er et av de flotteste utsiktspunktene i denne delen av Marka – utsikten er formidabel.

Fra Skaugumsåsen følger vi stien via Djupedalsåsen, en markert rygg vest på Skaugumsåsen. Her er det en gammel bygdeborg. Stien snor seg videre ned til Tømmervika, nord i Semsvannet. Området er et våtmarksområde, der vi finner flere sjeldne fuglearter. Det er en tidligere husmannsplass her, som også bærer navnet Tømmervika.

utsikt

På toppen: Skaugumsåsen er 349 meter over havet og gir oss fantastisk utsikt. Foto: Skiforeningen

Askers tusenårssted

Det er lett å forstå hvorfor Askers befolkning valgte Semsvannet som sitt tusenårssted i år 2000. Vi passerer flere flotte badeplasser og det er et godt utvalg motiver for ivrige hobbyfotografer.

I 1992 fikk Semsvannet og landskapet nord og øst for vannet status som landskapsvernområde. Hele områdets historie, fauna og dyreliv er godt beskrevet på opplysningsskiltene underveis. Vi kan oss opp på plantearter, om edelløvskoger og rasskrentene under Skaugumsåsen, om Bergsåsen som gir tilhold for mange fugler som sangere, ugler og spetter – og om Semsvannet som rommer både abbor, gjedde og mort, ørret, røye og ål.

Bygdeborg: Også Djupedalsåsen byr på fantastisk utsikt. Her finner vi også en gammel bygdeborg. Foto: Skiforeningen

Langs vannet

Fra Tømmervika følger vi turstien som er anlagt rundt vannet. Den vakre Tveiterfossen kommer opp på vår høyre side, før vi kommer inn på gårdstunet på Tveiter gård, også kalt Askers Soria Moria. Gården har hatt mange eiere, og ble først nevnt så tidlig som 1377. I 1970 overtok Asker kommune gården med 4000 dekar skog. Flere husmannsplasser hører inn under gården. Løyper og stier går videre herfra og nordover i Vestmarka, blant annet til Gupu og Furuholmen.

foss

Innholdsrik tur: Langs nordsiden av Semsvannet passerer vi Tveiterfossen. Foto: Skiforeningen

Historisk gård

Hovedhuset på Tveiter gård leies ut til selskaper og i Bryggerhuset er det servering for turfolket. Det over 160 år gamle sveitserhuset ble rehabilitert i 2007. Den sjelfulle bygningen ble tidligere kalt Drengestua. Her ble det vasket og rullet tøy, brygget øl og i den gamle bakerovnen ble det bakt brød og kaker. I dag har NaKuHel-senteret ansvar for driften.

Vi går videre rundt vannet og passerer den flotte hvite bygningen på plassen Semsvik under Bergsåsen på vår høyre side. Herfra følger vi veien langs sørsiden av vannet til vi når serveringsstedet Smia og deretter Sem gjestegård på vei tilbake til parkeringsplassen.