Et juv og en bro: Har du ikke opplevd Bjørnsjøhelvete tidligere, kan høsten være et ypperlig tidspunkt.

Veien til Bjørnsjøhelvete

Den kjente hengebroen over juvet mellom Skjærsjøen og Bjørnsjøen ben byr på sinnsro og spenning på en og samme tur.

Tekst og foto: Camilla Melbye-Nørbech/Christine Amdam

Publisert 20.05.2022 Oppdatert 23.06.2023

Slik kommer du deg dit

Start gjerne turen fra Sognsvann utfartsparkering. Turen går stort sett på grusvei, bortsett fra stien inn mot Bjørnsjøhelvete - som er én kilometer hver vei. Du kan gå hele turen til fots. Eller sykle og gå siste kilometeren inn i skogen mot Bjørnsjøhelvete på bena.

Turen starter langs østsiden av Sognsvann. Ved Svartkulp tar du til høyre, og  passerer Oslos geografiske midtpunkt ved sydenden av Nedre Blanksjø. Fortsett videre innover, og oppover. Det er bare å forberede lårene på mye oppover.

Lytt etter bruset fra elva

Når du nærmer deg starten på Skjærsjøen, ved Solbergfoss kraftverk, tar du ned til høyre mot demningen. Det er ikke så godt skiltet når man kommer nedenfra Hammeren, så følg med på en vei ned til høyre før den lange, bratte bakken starter oppover i retning Ullevålseter. Demningen er et yndet sted for å ta bilder. Her er det idyllisk!

Etter demningen sykler eller går du forbi et lite rødt hus. Når du kommer ut på Nordmarksveien etter et par hundre meter, tar du til venstre. Her fortsetter du videre et par kilometer, forbi Skjærsjøen og oppover bakkene igjen, til du  kommer til en sti på venstre side. Stien går inn til venstre rett før du kommer til krysset Nordmarksveien/Øyungsliveien. På kartet på Strava heter stien man går inn på «Gamle Nordmarksvei». Etter ca. 700 meter går du ned en relativt bratt skråning og følger stien til du ser hengebroen. Nå kommer bruset fra elven nærmere og nærmere.

Spektakulær hengebro

Historien bak denne spektakulære hengebroen går tilbake til etterkrigsårene. En hengebro ville spare arbeidere  som bygget en ny kraftlinje for flere kilometer med gange. Hengebroen ville også gjøre det enklere å frakte utstyr.

Historien sier at kravet var at hengebroen skulle tåle vekten av en mann og en hest. Broen sto ferdig i 1955 og var 22 meter lang. Navnet kommer fra tiden da man drev med tømmerfløting i vassdraget. Tømmer kilte seg ofte fast ved dette trange partiet av elva. Det gjorde arbeidet til fløterne ekstra utfordrende. Derav navnet Bjørnsjøhelvete.

Statnett rehabiliterte i 2020 hengebroen til moderne sikkerhetsmessig standard.

Nyt lunsjen ved broa

Nede ved broen er det en benk, ypperlig å innta lunsjen på. Deretter er det bare å ta seg oppover skråningen igjen, og ut mot lysningen på grusveien hvor syklene står parkert. Nå blir det en lang nedoverbakke! Vel nede ved demningen igjen, kan det anbefales å legge turen Ullevålseter på vei tilbake til Sognsvann. I hvert fall hvis det skulle friste med en deilig og velfortjent bolle etter turen til Bjørnsjøhelvete.

Herfra suser vi de drøye fem kilometerne ned mot Sognsvann igjen, en litt annen vei enn vi syklet opp. Et avkjølende bad i Sognsvann venter på oss ved veis ende.

Hele turen er totalt ca. 19 kilometer. Man kan fint forlenge turen ved å sykle videre mot Bjørnholt for eksempel. For åpningstider sjekk her.

skiforeningenlogo

30 prosent rabatt på Holmenkollmarsjen

Bli medlem og få avslag. Markas mest tradisjonsrike turrenn fyller 50 år. Start og mål i Holmenkollen nasjonalarena 10. februar 2024.