Markas mest kjente stue får nytt vertskap

– Vi bor og jobber på den vakreste markaplassen du kan tenke deg, sier Einar (31) og Susanne (34).

Tekst og foto: Trine Rom Giving

Publisert 08.09.2022

I januar flytter de inn i den tradisjonsrike stua i Nordmarka. Einar Enersen Hougen (31) og Robin Susanne Ågren Andersen (34) er ikke redde for å legge lista høyt.

- Dette er en mulighet vi har drømt om og man ikke får mange ganger i livet. Selv om det er et stort valg, var det ikke vanskelig å ta, sier Einar.

Legger lista høyt

Han står på tunet ved Kikutstua sammen med Susanne, firbente Sting og stue- og eiendomsansvarlig i Skiforeningen, Lars Gurandsrud. Nylig signerte de vertskapsavtalen. Denne vakre septemberdagen er de på befaring i det som skal bli deres nye hjem og arbeidssted.

- Vi skal lage en meny som holder seg til sesonger, hvor vi bruker de beste råvarene vi får tak i. “Gamle” tilberedningsmetoder som speking, røyking, sylting, graving og fermentering vil bli brukt for å skape spennende smaker. Måltidet skal være kreativt, fristende og smaksrikt, sier Einar.

Han er fra Stabekk i Bærum og er utdannet kokk. I tillegg har han en bachelor i hotelledelse fra Norsk hotellhøgskole. De siste fem årene jobbet på Værtshuset Bærums Verk.

Susanne er fra Oslo, har en bachelor i pedagogikk, erfaring fra butikkbransjen og jobber i Slalåmveien barnehage i Oslo.

Unikt

- Vi synes det er så flott her på Kikutstua og gleder oss til å videreutvikle stedet. At gjestene må komme seg inn for egen maskin er unikt og en sjarmerende del av pakka, sier Einar.
De vet at turfolket er godt vant.

- Vi ønsker å videreføre de gode tradisjonene, men utvikle tilbudet ytterligere, sier Susanne.

Ekstra disk

Paret har som mål å effektivisere kafédriften, slik at enda flere kan trekke inn i varmen og nyte boller, vafler og kakao en kald vinterdag.

- Ved å gjøre tilgjengelig en ekstra disk med betjening i tillegg til et større utvalg på selvbetjeningen, vil dette føre til to separate køer. På de fineste dagene i marka vil dette kunne korte ned ventetiden for gjestene, slik at de får god tid til å nyte de ferske bakevarene. De besøkende som stikker innom skal bli godt tatt imot av serviceinnstilt og blid betjening. Kikutstua skal være et fint pusterom før turen går videre.

Klare i januar

Paret overtar driften 10. januar 2023 fra MCB AS, som har drevet stedet siden i sommer. Den unge gründergjengen gikk inn på en midlertidig avtale fra 1. juli 2022, da Ane Moe og Knut-Arne Løite sluttet etter 25 år som vertskap.

Klare for Kikut: Einar og Susanne skal bruke de neste månedene på å sette seg inn i driften. I januar tar de over driften.

En hund etter friluftsliv: Familiens firbente, Sting, gikk nærmest av skaftet av glede på befaring. Han er tydelig for avgjørelsen om å flytte til skogs.

Fakta Kikutstua

• Eies av Skiforeningen
  • Ligger ved Bjørnsjøen i Nordmarka
  • Er knutepunkt for turfolket hele året