Løypekjører Morten fikk Birkebeiner­plaketten

Løypekjører Morten Biong Nilsen og mangeårig styre- og rådsmedlem Kai Krüger er tildelt Birkebeinerplaketten.

Tekst: Trine Rom Giving Foto: Magnus Nyløkken

Publisert 16.05.2022

Biong Nilsen og Krüger mottok Birkebeinerplaketten med gullnål på Skiforeningens generalforsamling 11. mai.

Birkebeinerplaketten tildeles enkeltpersoner, orgnisasjoner eller bedrifter for fortjenestefullt arbeid for Skiforeningen, og/eller for utbredelse av skisport og friluftsliv.

Morten Biong Nilsen

Biong Nilsen er mangeårig frivillig løypekjører for Skiforeningen med base på Kikut.

Han startet sin frivillige innsats for Skiforeningen sesongen 2004/2005 da han tok kontakt med forespørsel om han kunne hjelpe til i løypearbeidet. Han investerte etterhvert i en snøskuter og senere en løypemaskin. I dag samarbeider han med løypebas Andreas Henriksen om det populære området med utgangspunkt i Kikutstua.

Her kan du lese mer om Nilsens utrolige historie.

Kai Krüger

Kai Krüger har gjennom en mannsalder bidratt på mange og viktige områder for Skiforeningen. Det startet i 1982 da han var informasjonsansvarlig for VM på ski i Holmenkollen. I flere år var han komiteansvarlig for markedsføring og informasjon i WC, før han ble satt inn som leder av en Skiforeningen Utvikling, en fag- og støttekomité for administrasjon og styre, og en komite som ble endret til Holmenkollen utvikling hvor han de siste årene var komitemedlem. Som konserndirektør kommunikasjon i Veidekke var han ansvarlig for Veidekkes daværende samarbeid med Skiforeningen.

I 2008 mottok Krüger Skiforeningens sølvnål som uttredende styremedlem etter en periode på totalt seks år, og nå har han fullendt funksjonstid i Skiforeningens Råd.

Om Birkebeinerplaketten

I årboken for 1953 kan vi lese at Skiforeningens gave til Oslo by i anledning 900-årsjubileet var en 60 centimeter høy bronsestatuett utført av Alf Bjorhusdal. Statuetten var utstilt på generalforsamlingen 1952 og ble deretter overlevert Oslo kommune. Statuetten står i dag i Skimuseet.

I 1956 ble Birkebeineren delt ut som plakett og fra 1960 ble det blitt delt ut en stor og en liten plakett. Den store organisasjoner, den lille til enkeltpersoner.

Av kjente organisasjoner og personer som har mottatt Birkebeinerplaketten i årenes løp, er Lauritz Bergendahl (1957), Norges Skiforbund (1958), Aftenposten (1960) og HKH kronprinsesse Sonja (1986).

I dag tildeles Birkebeinerplaketten med gullnå enkeltpersoner, orgnisasjoner eller bedrifter for fortjenestefullt arbeid for Skiforeningen, og/eller for utbredelse av skisport og friluftsliv. Sølvnålen tildeles personer som i lengre tid har utvist særlig interesse for Skiforeningen og dens formål. Styremedlemmer tildeles sølvnålen etter endt styreperiode. Ansatte i Skiforeningen tildeles sølvnålen etter 25 års ansettelse.

to menn hilser

Hedret: Kai Krüger får Birkebeinerplaketten fra Stian Berger Røsland. Foto: Hilde Myhrvold

Sølvnålen

Skiforeningens sølvnål kan etter styrets beslutning tildeles personer som i lengre tid har utvist særlig interesse for foreningen og dens formål.​ Styremedlemmer tildeles Skiforeningens sølvnål etter endt styreperiode. ​Ansatte tildeles Skiforeningens sølvnål etter 25 års ansettelse.

Sølvnål ble tildelt:

• Oslo-ordfører Marianne Borgen​ for sitt engasjement og sin frivillige innstas for Skiforeningen.
  • Carl Christian og Anne Kathrine Rødskog​, mangeårige frivillige i lokalutvalget i Asker og Bærum - Carl Christian i en lang periode som leder - og på flere av Skiforeningens arrangementer.
  • Roy Knutsen, ​vertskap på Vangen skistue i 25 år.
  • Ane Moe og Knut Arne Løite​, vertskap på Kikutstua i 25 år.
  • Stian Berger Røsland, avtroppende styreleder i Skiforeningen.
Tre menn.

Løypeteamet på Kikut: Andreas Henriksen, Morten Biong Nilsen og Johan Reinsli. Foto: Guri Leyell Skedsmo