Mann med hodelykt

Klar for tur i høstmørket? Vi har testet hodelykter

På denne tiden av året ender turen fort i skumring og mørke. Vil du unngå det, kan en god hodelykt forlenge den fine turopplevelsen.

Tekst: Ole Kristian Sørland/Foto: Produsentene

Publisert 27.10.2022

I fjor testet vi Core-serien fra Ledlenser. Denne serien er beregnet for allroundbruk.

I år tar vi for oss Ledlensers NEO-serie, designet for løp og langrenn.Den største visuelle forskjellen på disse to seriene, er at lykthodet er blitt vesentlig mindre. Med diodelys har Core-serien tatt i bruk ny teknologi for lyskilden. I tillegg til endringer i lys, får man en hodelykt med lav vekt.

NEO-serien egner seg på sin side godt i skiløypa og i trafikken. Det er rødt baklys på NEO3, NEO5R og NEO9R, samt refleks på hodebåndet. Man blir med andre ord lett sett.

Hodelykt gir mange fine turmuligheter i høstmørket.

Markant forskjell

På Core-serien justeres spredning av manuell justering på lykthodet.
I NEO-serien gjøres justering med et spesielt utviklet lysbilde, som kombinerer både flom og spot diode.
Lyset fra en Core-lykt og en NEO-lykt er markant forskjellig. NEO-serien har et lys som fyller stien med en svært behagelig og jevn spredning, både nært føttene og lengre fremover. NEO 3 og NEO 5 har to dioder, mens NEO 9 har tre dioder. Endringen i lykthodet gir lettere hodelykter, som fortsatt har den gode kvaliteten som kjennetegner Ledlenser. NEO-serien har gått over på smalere bærebånd. Det er refleks i båndet. Batteripakken som sitter mot bakhodet har en ergonomisk utforming. I prinsippet vil dette si at støtte mot hodet er tatt bort der du ikke trenger det, og tilpasset der vekten sitter.

Dette er lyktene vi har testet:

NEO1R – den letteste lykten

Den letteste lykten i NEO-serien. Med sine 39 gram er dette en enkel hodelykt som verken tar plass, eller kjennes på hodet. Dette er lykten du kan ha i drikkebeltet eller i sekken som en reserve. Samtidig er lyset godt nok til å lyssette fotturen på sti. Lykten er blitt en favoritt på turer med bikkja i nærskogen. En lyskilde på hodet sørger ikke bare for at du ser, du blir også sett.
Lykten er oppladbar og helt vanntett.
Pris: 699 kroner. Medlem 524 kroner.

NEO1R er den letteste lykten i testen.

NEO3 - dekker de fleste bruksområder

NEO3 er en god lykt som dekker de fleste bruksområder. Med alkaliske batterier har du fordelen av å kunne medbringe ekstra batterier på turer over flere dager. Lykten veier kun 97 gram inkludert batterier og har en veldig god balanse mellom batteriet og lyshodet.

Lykten passer for de som er på løpetur, går på skitur og de som trenger en praktisk og enkel lykt som ikke krever oppladning. Hodebåndet på lykten er smalt og har ett enkelt bånd rundt hodet. Med sin lave vekt er dette tilstrekkelig for å bære vekten av lykten.
Lykten har rødt lys som du ikke vil ødelegge nattsynet. Lykten har rødt baklys for å bli enkelt sett i trafikken.
Pris: 549 kroner. Medlem 412 kroner.

NEO3 dekker de fleste bruksområder.

NEO5R – for Marka-traveren

NEO5R er den perfekte oppladbare lykten for deg som tilbringer mye tid utendørs. Lykten har to dioder, en som lyser bredt, men kort og en som lyser konsentrert og langt. Det gjør at du får et veldig behagelig lysbilde som passer veldig godt til både løping og turer i skiløypa. Lyset i denne lykten vil være tilstrekkelig for de aller fleste. Lyshodet er leddet, så du kan vinkle det opp og ned.
Vekt 109 gram.
Pris: 949 kroner. Medlem 712 kroner.

NEO5R egner seg for Marka-traveren.

NEO9R – for den som er ekstra rask i Marka

NEO9R er den kraftigste lykten i NEO-serien og anbefales for de som krever en kraftig lykt med god batterikapasitet som passer alle fartsfylte aktiviteter utendørs i mørket. Hodebåndet går her over hodet, i tillegg til rundt hodet. I bakkant er båndet splittet for maksimal vektfordeling og stabilitet. Hele lykten har et racingpreg over seg.

Her går det ikke med dusk på lua, men til gjengjeld er det en festeanordning som fordeler trykk og vekt optimalt. Denne lykten detter ikke av hodet uansett idrett og bruk. Det medfølger også brystbånd for den som ønsker lyskilden fra brystet.

Lykten har tre kraftige dioder, to som lyser bredt, men kort og en som lyser konsentrert og langt. Her har du perfekt lys i lengde og bredde selv når hastigheten er høy.
Lykten lyser 1200 lumen på boost og 600 lumen på power modus.
Vekt 199 gram.
Pris: 1499 kroner. Medlem 1124 kroner.

Modellen NEO9R er for deg som er rask i Marka.

Tips og råd ved bruk av hodelykt

1. Nyt måneskinnet og fargespillet!

Vi anbefaler alle å gå uten hodelykt så lenge lyset titter frem. Først når hodelykten er skrudd av, kan man se hvilket fantastisk lys og skygger månen skaper. Er det overskyet, vil fargespillet fra byen som reflekteres av skydekket om mulig gi enda flottere lys. Dette er Markas variant av nordlys. Med en kraftig lykt på hodet, mister du muligheten til en slik turopplevelse.

2. Vis hensyn

Det er kanskje opplagt. Men vi tar det med likevel: Ikke sett lysstrålen rett i ansiktet på møtende skiløpere eller turgåere. Det kan være ubehagelig å bli blendet. Man mister nattsynet for en ganske lang stund. Vend derfor lyset ned og bort fra møtende.

3. Spar batteri

Er du innom lysløypa, så slukk lykten og spar batteriet. Selv om det er lyst i lysløypa, vil lykten fremdeles blende motgående trafikk.

Om testen

• Dette er ikke en test av hodelykter fra ulike produsenter. Testen må leses som en omtale av hva man får ved kjøp av de nye NEO-lyktene.
  • I testen er lyktene i Core-serien blitt sammenliknet med den nye NEO-serien.
  • Alle de omtalte modellene finn du i Skiforeningens nettbutikk markabutikken.no.
  • Hodelykt-tester Ole Kristian Sørland jobber i Skiforeningen og er  ivrig bruker av Marka.