Gå til køys mellom trærne

Med riktige forberedelser blir hengekøyeovernattingen vellykket.

Tekst: Magnus Nyløkken Foto: Christian Haukeli

Publisert 06.04.2020 Oppdatert 07.05.2021

Hengekøyen har blitt en stor hit, og sportsbutikkene har til tider slitt med å dekke etterspørselen fra friluftsglade nordmenn.

Øv hjemme

Selv om temperaturene kan variere i Norge på sommeren, er det ingen grunn til å droppe hengekøya på tur. Med gode forberedelser kan hengekøyeovernatting være en fantastisk friluftsopplevelse året rundt. Det er viktig at du vet at utstyret fungerer slik det skal, og at du har alt du trenger for at det skal bli en behagelig natt.

– Det er ikke dumt å teste utstyret hjemme før du drar på tur, sier Inger Søhol Lie i Skiforeningens aktivitetsavdeling.

Hun anbefaler å pakke med seg godt med ullundertøy i sekken. Dunjakken som du har på deg på kvelden kan fint brukes til ekstra isolasjon rundt rumpa gjennom natten. Eller som hodepute dersom du er av den varmblodige sorten.

– Det er bedre å ta av seg noen lag gjennom natten fordi det er for varmt, enn å våkne av at du er kald, sier Lie.

GODE RÅD: Ved å følge noen enkle tips kan en natt i hengekøye bli mye mer behagelig.

Mange muligheter

Det er etter hvert kommet mange ulike hengekøyer på markedet. Be om råd i sportsbutikken slik at du finner en som passer til ditt bruk. Integrert myggnetting er praktisk om sommeren, mens dobbel bunn og tarp er smart om du ønsker å holde varmen gjennom de kaldere månedene av året. Flere hengekøyer er i tillegg nå utstyrt med et under­pledd i ull som skal isolere ekstra godt.

– Når du henger opp hengekøyen bør den ikke være for slak, test den og juster den så det føles behagelig for din kropp, sier Lie.

Vær og vind

– Sjekk yr.no før du drar. Hengekøyeovernatting er aller hyggeligst når det er oppholdsvær, sier Lie.

Til forskjell fra telt er du noe mer eksponert for vær og vind i en hengekøye. En tarp som man spenner over hengekøyen kan være med på å isolere bedre. Skal du være helt sikker på å holde varmen gjennom natten, lønner det seg å bruke varm nok sovepose.

I tillegg er det viktig med et oppblåsbart liggeunderlag som isolerer og gir varme. Mange hengekøyer leveres nå med dobbel bunn hvor du kan legge inn liggeunderlaget slik at det holder seg på plass. Husk at kulden kommer snikende gjennom natten fra bakken og det er derfor ekstra viktig å ha et godt liggeunderlag.

NÆRMARKA: Du trenger ikke nødvendigvis dra langt inn i Marka for sove i hengekøye. Dette bildet er tatt ved Grefsenkollen i Lillomarka. Ved å overnatte i hengekøye kommer du tett på naturen.

Pølsemat

Mat smaker sjelden så bra som når du er i naturen. Maten trenger absolutt ikke være veldig fancy for at den skal smake himmelsk godt på tur. Kjøp med deg noen ekstra gode pølser, litt tilbehør og du har en fullgod middag på hengekøyetur.

Få tips til deilig turmat her

Helt til slutt vil Inger Søhol Lie minne om at man må finne et egnet sted for å gå på do. Spa gjerne en grop som alle kan benytte seg av i gruppen og dekk til når turen er ferdig.

– Ta med all søppel hjem, oppfordrer hun.