Teater: Turte Blånisse (Åshild Ljones) og Skodde Tåketroll (Enya Gustava) synger og spiller for barna i Holmenkollen.

Barneteater i Blåkollen

Møt Blånisse Turte og Tåketroll Skodde i det spennende eventyruniverset i Skimuseet i Holmenkollen.
Tekst og foto: Christine Amdam
Publisert 30.01.2024

Endelig kan vi ønske velkommen tilbake til Blåkollen. Èn lørdag i måneden vil det være to mini-forestillinger for barn i utstillingen.

– Jeg er så glad for at vi er i gang igjen med teaterforestillingene i Blåkollen, og jeg håper at folk får øynene opp for dette fantastiske stedet, forteller forfatter og skaper av Blåkollen, Gudny Ingebjørg Hagen.

Hun er til stede på øvelse sammen med skuespillerne Åshild Ljones og Enya Gustava som spiller henholdsvis Turte Blånisse og Skodde Tåketroll i forestillingene. Selve utstillingen er scenen og kulissene i forestillingene.

– Dette er et veldig flott opplegg for de minste barna. Både forestillingen og utstillingen er laget spesielt for dem, sier Hagen.

Eventyrlig lekeland

Blåkollen er en aktivitetsutstilling for barn. Utstillingen tar utgangspunkt i Gudny Ingebjørg Hagens litterære univers. Du kan møte Blånissene og Tåketrollene og leke i hulene deres. Tåketrollenes livsoppgave er å lage den berømte Kollentåka på den store Skifesten i Kollen, den andre søndagen i mars…

Utstillingsområdet inkluderer sklier, tunneler og kriker og kroker som barna kan utforske – og godt med sitteplass til de voksne.

Skaperen av fortellingene om Blånissene og Tåketrollene Gudny Ingebjørg Hagen (i midten) instruerer skuespillerne Åshild Ljones (t.h.) og Enya Gustava.

Lekeunivers: Bli med inn i huler og grotter i Blåkollen.

Spilleplan:

Lørdag 3. februar kl 11 og 14
Lørdag 23. mars. kl 11 og 14
Lørdag 13. april kl 11 og 14
Lørdag 25. mai kl 11 og 14

Forestillingene varer 15 minutter. Husk å møte opp i god tid. Teaterforestillingen er inkludert i inngangsbilletten til Skimuseet. Det vil være anledning til å leke i utstillingen både før og etter forestillingene. Skiforeningens medlemmer får halv pris på inngangsbilletten.

Om skuespillerne:

Åshild Ljones (Turte Blånisse) har en bachelor i skuespillerfag fra NKSI Høyskole og har erfaring fra både scene, samt film og tv.

Enya Gustava (Skodde Tåketroll) har studert teater og skuespillerkunst ved Høgskolen i Volda og ved NKSI Høyskole. Hun har også erfaring fra både scene og film/tv.