to jenter på ski
For hvert distansemerke barn tar, gir Obos et bidrag til SOS-barnebyer.

Barn setter spor

Registrer skituren i distansekort-appen og bidra til at flere barn får en bedre hverdag.

Tekst: Trine Rom Giving Foto: Christian Haukeli

Publisert 23.11.2020
Vi håper å få med oss enda flere i en vinter der Marka og nærturene blir viktigere enn noensinne.

Skisesongen nærmer seg, og for mange skiglade barn er det blitt en tradisjon å samle inn penger til SOS-barnebyer. Hvordan? Jo, de går på ski og registrerer aktiviteten sin i det digitale distanskortet fra Skiforeningen. For hvert distansemerke barn under 14 år tar, gir Obos et bidrag til SOS-barnebyer.

Appen har over 3 700 brukere.

– Vi er stolte av at så mange barn går på ski for å hjelpe andre. Vi håper å få med oss enda flere i en vinter der Marka og nærturene blir viktigere enn noensinne, sier generalsekretær i Skiforeningen, Erik Eide.

Gir millionstøtte

De siste årene har skiglade barn gått nærmere 30 ganger rundt ekvator hver sesong. Det har generert flere millioner kroner til SOS-barnebyer.

– Det er målet for denne vinteren også! Distansemerket har en lang tradisjon og har i mange år vært en viktig motivasjon for tusenvis av barn på skitur. At de med hver tilbakelagte kilometer kan bidra til å gi andre barn en bedre hverdag, er helt fantastisk, sier Eide.

– Samarbeidet med OBOS og Skiforeningen gjør at barn i Norge kan være med å sette spor i andre barns liv. Korona-pandemien har dyttet enda flere familier mot stupet, og norske barn kan være med på å gi barn i alle deler av verden mulighet til en bedre fremtid, og ikke minst håp. Det har kanskje aldri vært viktigere enn akkurat nå, sier Sissel Aarak, generalsekretær i SOS-barnebyer.

OBOS er mangeårig samarbeidspartner med SOS-barnebyer og Skiforeningen. De har også utviklet distansekortappen.

Les mer hos SOS-barnebyer.

jente jubler.

SKAPER SKIGLEDE: Det er ekstra gøy å gå på ski når man har et mål! Foto: Christian Haukeli

All aktivitet teller

Husk at all skileik, hopping og turer i alpinbakken også kan registreres. Når våren og skisesongen er slutt, kan du legge sammen alle kilometerne du har vært i aktivitet.

Her kan du laste ned distansekortappen og hele tiden følge med på hvor mange kilometre som registreres.

Distansemerket kan du kjøpe her.