Motiveres av å gjøre andre glade

Bli kjent med Andreas Henriksen, Skiforeningens løypebas i Nordmarka syd.

Tekst: Christine Amdam Foto: Magnus Nyløkken

Publisert 15.08.2019

Navn: Andreas Henriksen
Alder: 40 år
Område: Nordmarka syd med base på Kikut.
Har vært ansatt som løypebas i Skiforeningen siden 2013.
Er utdannet tømrer og har jobbet ett år i Forsvaret.

Klokken fire på morgenen ringer vekkerklokka til Andreas Henriksen. Han slenger i seg et par brødskiver og kjører fra huset i Bærum til basen på Kikut, mens resten av familien fortsatt sover tungt. Så tidlig må man opp hvis man skal rekke å lage skiløyper i verdensmesterklasse.

– Det er bare en kort periode hvor det er så intensivt. Og det veies opp av mye annet, forteller Andreas.

Han trekker frem gleden av å tilrettelegge for andre og gjøre dem glade, som noe av det beste ved å jobbe som løypebas for Skiforeningen.

– Så bidrar jeg til bedre folkehelse, det er tøft, sier han.

Andreas Henriksen trives i løypemaskinen.

Variasjon

En annen ting han setter pris på ved jobben er variasjonen. Han er selvstendig, kan styre mye av dagen selv og sørge for varierte arbeidsoppgaver. I vinterhalvåret er oppgavene riktignok mye styrt av vær og vind.

– I helgene og når forholdene tilsier at det er best kjører jeg løyper på natten.

Da starter han i elleve-tiden på kvelden og holder på til åtte om morgenen.

– Da er det deilig på søndager når barna kommer og hopper i senga i 12-tiden og vekker meg.

Men han er tydelig på at det er verdt det.

– I januar og februar opplever jeg mange fine, kalde, klare morgener med nydelig lys. Det er utrolig fint å se når natten blir til dag.

Føremelding hver morgen

Når han kommer til Kikut på morgenene setter han seg i løypemaskinen og skriver føremelding. På mandager starter han ofte ekstra tidlig for å få løypene til å stå lengst mulig utover i uka.

– Løypene blir vanvittig slitte på lørdager og søndager, spesielt etter en fin skihelg. Målet er å få gjort andre ting enn å kjøre maskin resten av uka.

Og da tenker han på å fjerne overheng i løypa og kjøre terrengløypene blant mye annet.

Om sommeren går dagene i et litt roligere tempo for løypebasen.

– Det gjelder å være strukturert og bruke mye tid på vinteren til å skrive ned arbeidsoppgavene for sommeren. Det er da jeg ser behovene.

Så når alle maskiner er sendt på service starter han øverst på listen og jobber seg nedover.

Lite tid til egne skiturer

Han prøver å få gått litt på ski selv, men ofte er det for travelt.

– En viktig del av løypearbeidet er å gå i løypene og faktisk se at du har fått pakket ordentlig, og hvor det er behov for å preparere. Men ofte har jeg nok med å få kjørt, sier han.

Hvis han derimot skal ta seg en skitur er favorittløypa i hans område å gå rundløypa fra Kikut – Katnosa – Spålen – Sandbekkmana – Kikut.