Melbyhøgda - Brurbakken - Holtjennet [Høgdevegen]

Hurdal - Feiring

Utgangspunktet for denne sykkelruta er Melbyhøgda. Dette er et populært turmål med fin utsikt mot Mjøsa. Melbyhøgda (535 moh.) ligger langs Høgdevegen, den gamle ferdselsvegen mellom Melby i Feiring og Melby i Hurdal. Den går fra Melby i Feiring til Melby i Hurdal. Akershus fylkeskommune har gitt den status som kulturveg. Fram til 1886 var dette postveg til Hurdal i den tiden av året da Mjøsa var isfri. Posten kom da med båt til Feiring og ble fraktet på Høgdevegen til Hurdal. Hurdal og Feiring hadde felles prest og lensmann, og særlig prestene brukte Høgdevegen. I dag er Høgdevegen en populær turveg.

Rute 939 følger Høgdevegen opp lia fra Feiring, mens rute 935 kommer hit fra Nordre Morttjennet.

Vår rute følger i sin helhet Høgdevegen. Den går vestover, først i nedoverbakke på nordsiden av Høgdeputten. Snart får du den gamle finneplassen Heslevoll på høyre side. Like etterpå tar skiløypetraseen av mot høyre (her går også rute 936 til Almelihaugen ved Almelia). Men du holder til venstre her, og fortsetter på det noe «rufsete» underlaget ned Brurbakken, der det er satt opp bord og benker. Har kan man nyte utsikten ned på det nordre Brågåtjennet, Agavannet, Røtjennet og i bakgrunnen Fjellsjøkampen, Bjønnåsen og Torsæterkampen.

Navnet Brurbakken er knyttet til et gammelt sagn: Et brudefølge red over åsen fra Feiring til Hurdal, hvor bryllupet mellom ei jente fra Feiring og en gutt fra Hurdal skulle stå. Plutselig var bruden borte. Det ble leita både lenge og vel, men de ga opp da de skjønte at jenta «var tatt i berget». Nå skal det vel mye til at det var huldra som kidnappa bruden. Mer sannsynlig er det at bruden ikke ville ha hurdølingen, og fikk sin utkårede til å utføre et bruderov. Det fins også andre sagn om Brurbakken, bl.a. at det var ei ulykke som hendte her.

I bunnen av bakken befinner du deg mellom det nordre og det søndre Brågåtjennet. Etter litt stigning, følger du traseen mot høyre, før det så går bratt ned til Holtjennet. Ved Holtjennet var det en gang fastboende. Sannsynligvis var det en finne som først slo seg ned her sist på 1600-tallet. Garden ble hetende Holtjenn som tjernet like ved. Senere ble den delt i Søndre og Nordre Holtjenn, og til og med folketellingen i 1865 vet vi det bodde folk her.

Du kommer inn på grusveg, og tar til venstre. Snart er du framme i krysset der Østligrindvegen og Tisjøvegen møtes. Ønsker du fortsette ned til Hurdal, følger du rute 572 til Hurdal skisenter og Haugbrua. Tar du til venstre i dette krysset, kan du følge rute 938 på Tisjøvegen og videre til Nordre Morttjennet.
Sommerdag ved Holtjennet

Foto: Thore Knudsen, 21.07.2012

Holtjennet - Tisjøvegen - Nordre Morttjennet 2,3 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Feiring - Melbyhøgda [Høgdevegen] 3,3 km Offentlig vei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Nordre Morttjennet - Melbyhøgda 1,7 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring