Svartskog - Sjødal - Kjærnes - Breivoll - Nesset

Rutenr:

Type:

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé

Utgangspunktet for denne sykkelruta Svartskog, nærmere bestemt krysset mellom Roald Amundsens vei og Bekkenstenveien. Her møtes sykkelruter fra Kolbotn og Gjersjøen (rute 894) - og Hvervenbukta og Ingierstrand (rute 895).

Du sykler først på Roald Amundsens vei til Oppegård kirke. Følger man denne veien videre, kommer man til Svartskog kolonial og Uranienborg, som var polfarer Roald Amundsens hjem fra 1908 til 1928. Det ligger helt nede ved Bunnefjorden. Men vår rute går sørover på Sjødalsveien. Så du holder til venstre ved kirken, og kommer inn på Søndre Oppegård, en av 17 middelaldergårder i Oppegård kommune. Veien går utenom selve tunet, på vestsiden.

Herfra sykler du strake veien - på god grusvei - til Sjødal gård. Også dette er en middelaldergård - og det bodde trolig folk her allerede på 500-600-tallet. Oppegårds første omgangsskole ble startet på Sjødal i 1780, ifølge en infotavle som er satt opp her av Oppegård kommune, Oppegård historielag og Gjersjøen rotaryklubb.

Veien går utenom gårdsbygningene, så du unngår dermed å sykle rett gjennom tunet. Nå sykler du inn i skogen, og videre sørover er veien for det meste bra - en delvis gjengrodd grusvei. Men etter hvert kommer du også til noen partier med jord, stein og røtter. Fra Sjødal og til du er inne på god grusvei igjen, er det ca. 1,5 kilometer.

På vei sørover er det to steder der du kanskje kan bli litt i tvil om veien videre. I begge tilfeller - det siste etter en bratt nedoverbakke - holder du til høyre. Før denne bakken ser du to skilt som viser vei til "utsikt" og "mat". Vel, det er nok ingen servering der, men fint å ta seg en rast og se på utsikten mot vest.

Fra Kjærneshøgda går det nedover på Libråtveien. Du passerer noen bolighus og så åpner landskapet seg mot sør og vest. Resten av ruta går gjennom helt andre omgivelser enn de du har bak deg. Nå er det fjord og badestrender som venter!

Du tar til høyre i bunnen av bakken, og følger Kjærnesveien gjennom kulturlandskapet på Kjærnes - fram til Bogenbukta, med fin badestrand. Rett framfor deg har du Kjærnes brygge. Men du tar til venstre her, inn i Strandengveien.

Den følger du videre, etter hvert tett ved Bunnefjorden, med badehus og brygger på rekke og rad. Du sykler videre ned på en kort sti, og fortsetter gjennom skogen, fram til Breivoll gård, som drives av DNT. Gårdskafeen har servering (se åpningstidene).

Ved veien finner du god informasjon om Breivoll friområde. Fra veien kan du ta korte avstikkere ned til det som er regionens beste badeplass, ifølge Ås kommune. Området preges av store grøntarealer og flere strender. Så har du ikke tatt deg en rast før, er det tid for det nå!

Gjennom Breivollveien kommer du ned til Nesset, nesten helt sør i Bunnefjorden. Her er det kiosk, benker og bord - med andre ord et fint sted å stoppe for å planlegge ferden videre. Og den kan f.eks. gå videre sørover gjennom Follo, på Nessetveien i retning Vassum (rute 373) eller du kan ta av mot Tussekrysset (rute 636), og dermed ha gode muligheter til å utforske Nesoddlandet.

Velger du å ta til venstre når du kommer ut av Breivollveien, kan du sykle mot nordøst, og følge den såkalte Tusenfrydruta til Vinterbro og Ringneskrysset (rute 902). Rute 903 går til Nordby og Nygårdskysset, mens rute 376 fører opp i Nøstvedtmarka, til Stuene.

Et stoppested ved fjorden

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 08.08.2009

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område