Haugbrua - Holtjennet

Rutenr:

Type:

Offentlig vei og skogsbilvei/turvei
Haugbrua er der vegen fra Hurdal skisenter munner ut i vegen nordover i Hurdal, og der Steinsjøelva renner ut i Hurdalselva.

Dette er ei rute for den som liker å sykle bratte motbakker! Bortsett fra 600 meter i starten og tilsvarende på toppen, stiger det jamnt. Etter å ha passert Hurdal skisenter, slutter asfaltvegen og en kommer over på privat skogsbilveg (betalingsbom for den som kjører bil).

På toppen av bakken etter bommen, skal vi til høyre opp Harstadvegen. Etter 600 meter med bratt grusveg, er vi på toppen og skal der skarpt til høyre. Etter noen hundre meter kommer vi til dårlig traktorveg. Denne fortsetter vi til vi igjen er på grusveg. Før vi har nådd vegkrysset ved Holtjennet, har vi passert to veger som går inn til venstre. Dette er en liten rundveg som går i hyttefeltet Ekralia.

Fra krysset går rute 570 til høyre mot Aklangen, Tisjøen og Hermods plass. Man kan også komme til Nordre Morttjennet ved å sykle et stykke i den retningen (rute 938). Rute 571 går i motsatt retning, mot Røtjennet og Steinsjøen. Rute 738 går et lite stykke samme veg, og tar av til høyre i nordenden av tjernet, mot Almelihaugen ved Almelia. Det samme gjør rute 937 - ruta følger Høgdevegen, den gamle ferdselsvegen mellom Hurdal og Feiring, og ender på Melbyhøgda.

Hvis en sykler motsatt veg fra Holtjennet og nedover, kan det være litt vanskelig å finne fram. Derfor en rutebeskrivelse denne vegen også: Etter snaut 200 meter er et kryss. Vegen til høyre går inn på hyttefeltet Ekralia. Ta gjerne den, vi kommer da ned ved hytta som er beskrevet nedenfor. Korteste veg for oss er å sykle ned kneika til venstre. Når vi når ei hytte på venstre hånd, svinger vi av grusvegen og over på traktorvegen. Etter hvert ser vi ei hytte oppe på en bakketopp til høyre. Vi skal gjennom leet og opp dit. Etter vel 400 meter kommer vi til grusveg der vi svinger skarpt til venstre. Så er det bare å slippe seg utfor og håpe på at bremsene på sykkelen fungerer bra.
Haugbrua

Foto: Thore Knudsen, 10.06.2012

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område