Son - Kambo

Follomarka

Dette er en sykkelrute som går sørover kysten fra Son. Den går for det meste på offentlig vei, men du kommer også tett ned til vannet på grusvei - en vei som er en del av Kyststien.

Ruta starter på torget i sentrum av Son. Dersom du står med sjøen bak deg, skal du først sykle opp til øverste ende av torget. Så tar du til høyre, opp gjennom Storgata. Du holder deg på hovedveien sørover gjennom bebyggelsen, og kommer etter hvert inn på Brevikveien.

Første bademulighet byr seg dersom du følger skilting til Brevikbukta. Men dette er en liten avstikker fra vår rute. Ruta fortsetter nemlig ned bakken til en rundkjøring, og her holder du til høyre, videre sørover. Brevik passeres, og du holder deg på hovedveien helt til du kommer til boligområdet Sjøhagen.

Legg merke til gatenavnskiltet der det står Kulpeåsen. Her skal du til høyre. Du er nå ca. 4,2 kilometer fra torget i Son, og har nettopp syklet inn i Østfold fylke. Etter et par hundre meter tar du igjen til høyre (andre vei), sykler ned gjennom bebyggelsen og videre rett inn på en grusvei. Nå er du på Kyststien i Østfold.

Du kommer inn i et idyllisk og fint område - stien svinger til venstre og ned en bakke til fjorden. Videre sykler du tett inntil Kulpestranda, et populært friområde med flotte bademuligheter. Kulpeholmen ligger rett utenfor. Utenfor der igjen er Mossesundet og Jeløya.

Sykkelturen fortsetter gjennom skogen (Kulpestien) og ned en liten bakke. Der finner du en informasjonstavle som forteller om Kyststien. Ruta ender like etterpå - i krysset i Osloveien. Du befinner deg nå i Kambo. Tar du til venstre, kan du komme til Sonsveien i rute 563 og til Ødemørk i rute 796. Rute 564 går i motsatt retning - langs Kyststien til Moss. Har du lyst på en avstikker ned til båthavna, kan du ta Marinaveien til høyre. Fortsetter du gjennom havna, kan du også komme inn på ruta til Moss - via Møllebakken. Rute 807 går til Mosseporten.
Kajakktur fra Son

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 26.05.2012

Kambo - Sonsveien 4,7 km Offentlig vei Mossemarka
Son - Sonsveien 2,7 km Offentlig vei Follomarka
Hvitsten - Holvik - Son 11,6 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Follomarka
Kambo - Ødemørk 3,3 km Offentlig vei Mossemarka

Kambo - Sonsveien

Son - Sonsveien

Hvitsten - Holvik - Son

Follomarka

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé