Variert runde i Romeriksåsene

36,9 km

Område:

Nordmarka nord

Dette er turen for deg som er ute etter en variert runde, både med hensyn til terreng og vanskelighetsgrad. Underlaget er stort sett grus, men turen går også på asfalt og sti. Du kan vente deg noe tøff stigning, men også flere lette partier.

Du starter turen fra Hakadal stasjon, og sykler nordvestover til du kommer til jernbaneundergangen. Den benytter du deg av, og svinger til høyre. Fortsette så ca. 170 meter langs jernbanen, og du kommer da frem til Greveveien, en grusvei som du tar inn til venstre på. Allerede i første veikryss tar du av til høyre, og kommer etter hvert frem til den nedlagte jernbanestasjonen Elnes, der det også er parkeringsplass.

Nå skal du gjennom jernbaneundergangen, og så sykle til venstre, inn på den asfalterte veien Koloniveien. Ved enden av denne går det en liten vei inn til venstre, og den tar du. Veien er noen steder gressbevokst, andre steder finnes det mye løs grus, mens det også er litt steinete på noen mindre partier. Men stort sett kan du sykle hele veien. Du befinner deg aldri langt fra togskinnene, og selv om du ikke ser toget som kjører forbi, hører du det godt.

Etter å ha krysset Hakadalselva på bro, er du fremme ved Rv 4. Ta til venstre, og holdt deg innenfor den ganske brede veiskulderen de 700 meterne frem til Vegvesenets kontrollstasjon. På veien dit har du krysset fylkesgrensen mellom Akershus og Oppland.

Det går nå en skogsbilvei oppover i åsen, og den tar du. Det blir kraftig stigning, for nå får du 3,5 kilometer med motbakke, som har en gjennomsnittlig stigning på over ti prosent! Sprekingene sykler hele veien opp, mens mange nok må ta noen pauser innimellom. Uansett er det lette gir som gjelder på denne strekningen.

Du er nå på turens høyeste punkt (ca. 560 moh.), og hvis du vil ha en avstikker til fots, går det blåsti herfra mot venstre til Paradiskollen (670 moh.) og til Rundkollen (592 moh.). Avstanden til diss flotte utsiktspunktene er henholdsvis ca. 2 og 1,5 kilometer.

Tilbake på sykkelsetet fortsetter du nedover til Vrangen. Der går grusveien over til å bli kjerrevei, men du kan sykle helt til den ender i en sti. Da må du trille sykkelen et lite stykke på den, og også langs kanten av en myr. Stien fortsetter i den andre myrenden, og rett etterpå er du oppe på skogsbilveien ved vannet SøndreTvekjelleren. Her skal du til høyre.

Det går unna frem til Hakkim. Denne strekningen byr ikke på noen utfordringer. Men rett etterpå skal du til venstre, og vil følge skiløypetraseen forbi Engelstadvangen og videre ned til Storøyungen. Her er det litt steinete, spesielt på den øverste delen. Den nederste delen er imidlertid skogsbilvei av god kvalitet.

Ved nordenden av Storøyungen er det flere fine rasteplasser langs veien, og er et opplagt sted å ta pause før du sykler videre gjennom Østbydalen. Ved utfartsparkeringen der svinger du skarpt til høyre, og sykler vestover en drøy kilometer. Da har du kommet frem til en skiltet trillesti, og den tar du med deg sykkelen inn på. Skiforeningen har lagt ut planker noen steder på denne 500 meter lange strekningen, og har også laget en liten bro over elven Gjermåa. Derfor er det gode sjanser for at du kommer deg tørrskodd frem til skogsbilveien, som du skal sykle opp til høyre på.

Neste etappe er til golfbanen i Hakadal, og du kan forvente deg gode utforkjøringer de siste kilometerne. Her får bremsene kjørt seg! Snart er du nede på Gamleveien, og ved å ta til høyre her, kommer du over Rv 4 og følger Sagstuveien tilbake til Hakadal stasjon.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Hakadal - Elnes Hakadal Elnes 2,5 km