Holtjennet - Almelihaugen

4,1 km

Område:

Type:

Ruta starter i krysset Østligrindvegen og Tisjøvegen litt vest for Holtjennet. Vi følger Tisjøvegen omtrent 500 meter nordover til vi når nordenden av tjernet. Der tar vi av til høyre mot Melbyhøgda. Vi kommer nå inn på Høgdevegen, ei gammel ferdselsåre mellom Melby i Hurdal (rett nord for Hurdal skisenter) og Melby i Feiring. Vegen kan vel best kalles en traktorveg. Stort sett er den grei å sykle, men her og der vil nok en del av oss foretrekke å trille sykkelen.

Etter de første bratte motbakkene går det slakt nedover. Ganske raskt kommer vi til åpen beitemark, hold til venstre her.

Ved Holtjennet var det en gang fastboende. Sannsynligvis var det en finne som først slo seg ned her sist på 1600-tallet. Garden ble hetende Holtjenn som tjernet like ved. Senere ble den delt i Søndre og Nordre Holtjenn, og til og med folketellingen i 1865 vet vi det bodde folk her.

Etter en snau kilometer videre når vi fram til Brågåtjenna. Like etter kommer vi til et kryss der vår sykkelrute svinger mot venstre mot Almelihaugen, mens den gamle vegen mellom Hurdal og Fering fortsetter rett fram (rute 937).

Sykkelruta følger det nordre Brågåtjennet 4-500 meter. Ved en åpen plass med innsamlingsplass for sau, kommer skiløypa fra Nordre Morttjennet til Almelihaugen ned (løype 785). Fram til Almelihaugen følger nå sykkelruta og skiløypa samme trasé.

Almelihaugen ligger litt nedenfor Almelia. Vegen på venstre side går innover åsen, i retning Steinsjøen (rute 748), mens rute 540 går til høyre, ned til Feiring. Sykler man i samme retning, kan man også - via Limsethaugen - komme til Bøhnshytta på Feiringåsen (rute 941).

Ved det omtalte krysset ved Brågåtjenna anbefales det å sette fra seg sykkelen og ta en rundtur til fots: Vi fortsetter på den gamle vegen mot Feiring. Ganske snart kommer vi til Brurbakken der det er satt opp bord og benker. Litt lenger opp i bakken tar det av en sti til Trøllkjerka. Dette er noen underlige fjellformasjoner som en dugnadsgjeng fra Feiring har gjort til et populært turmål, bl.a. ved å lage til bålplass og sette opp gapahuk. Fra Trøllkjerka går vi stien tilbake til vi når traktorvegen. Her går skiløypa Nordre Morttjennet - Almelihaugen. I stedet for å følge traktorvegen sørover mot Brurbakken, går vi nå nordover til vi når Melbyhøgda. Her har vi enn så lenge (inntil ungskogen vokser til) flott utsikt ned mot Mjøsa. Vi er nå tilbake på vegen Hurdal - Feiring, og vi følger denne tilbake til sykkelen.
Sommerdag ved Holtjennet

Foto: Thore Knudsen, 21.07.2012

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område