Ny skiløype i Nordmarka

Løypebas Lars Gulbrandsen er godt i gang med å forberede vinterens skiløyper. Nylig åpnet han en nyrestaurert løype til glede for både syklister og skiløpere.

Tekst: Christine Amdam Foto: Christian Haukeli

Published 8/20/2020

Løypearbeid er helårsarbeid! Nå er vi godt i gang med å klargjøre vinterens skiløyper. Løypebasene jobber året rundt med å pleie traseene der skiløypene går.

– Det er mye å ta tak i. I løpet av sommeren gror løypene igjen, så busker og trær må kuttes. Nye broer skal lages, og vannet må ledes i riktig retning, sier Lars Gulbrandsen, vår mann i Nordmarka nord.

ny bro i Marka

NYRESTAURERT: Den nyrestaurerte løypa er 400 meter, og vil gi bedre skispor og flere tilgang til Marka.

Bedre skiløype til vinteren

Den nyrestaurerte løypa går mellom Waage dam og Jensrud. Lars og gjengen hans har laget løypa bredere og fått jevnet underlaget. En flott ny bro står klar over elva. Dette gjør at syklister og turgåere med vogn kan ta i bruk løypa. Ikke minst blir det bedre skiløyper her til vinteren. Med bredere vei og jevnere underlag kan man preparere bedre spor med mindre snø. Restaurering av løypa er et samarbeid mellom Hans Henriksen (lokal entrepenør) Nittedal IL, Skiforeningen og grunneieren.

Lars Erik Gulbrandsen

LØYPEBAS: Lars Gulbrandsen er Skiforeningens løypebas i Nordmarka nord med base på Stryken.

En av innbyggerne i lokalområdet ytret glede over den nye løypa på Instagram denne uka.

– Jeg er normalt sett ikke så fryktelig opptatt av grusveier, men akkurat denne veibiten på 400 meter synes jeg er fantastisk. Endelig er det sammenhengende grusvei mellom Rotnes og Gjelleråsen gjennom Lillomarka. Dette betyr bedre løyper til vinteren, enklere tilgang til Marka for alle og endra bedre pendlerrute for meg, skriver Kristian Horne på Instagram.

Vi digger at Lars er ute i Marka og jobber, og vi gleder oss til å gå på ski i løypene til vinteren.

Affiliates