Syklist ved dammen på Ørfiske

Berg- og dalbane rundt Lillomarka

Ukens turtips er en variert og morsom tur på sykkelsetet.

Tekst og foto: Elisabeth Uhlig-Nordølum

Published 6/1/2021 Updated 8/4/2023

Vakre Lillomarkas varierte terreng har mye å by på. La deg inspirere til en spennende tur rundt en av Oslo-markas mindre kjente områder. Mange korte motbakker og kjappe utforkjøringer gjør turen til en morsom opplevelse, og byr på gode muligheter til å få seg litt melkesyre på veien. Runden går stort sett på grusvei, og er egnet for de fleste sykkeltyper. Det er mye landskapelig og historisk å oppdage langs veien.

Rett på høydemetrene

Vi starter turen ved utfartsparkeringen på Oset på Kjelsås, kun en kort tur fra Kjelsås stasjon. Vi følger turveien langs Maridalsvannet, men allerede etter 1,5 km tar vi av og følger lysløypa opp mot Linderudkollen. Nå tar vi fatt på den første av mange stigninger, og følger så skiltingen mot Lilloseter. På veien kan du ta en liten avstikker til Ole Høilands hule (blåsti), gjemmestedet for mestertyven fra 1800-tallet. Før siste stigning mot Lilloseter tar vi av mot høyre, og følger skiltingen mot Grorud og Skytta. På turens tiende kilometer når vi Steinbruvannet, et populært badevann. Videre mot Skytta passerer vi Romstjern, tar av mot venstre rett før bebyggelsen, og ankommer Bjønndalen skistadion.

Fra kryss til kryss

Nå gjelder det å holde tunga rett i munn for å finne rett trasé de påfølgende kilometerne. Etter en snau kilometer på grusen følger vi lysløype skrått mot høyre, inn på en mindre vei. Deretter holder vi til venstre og følger skilting i retning Sørskogen. Andre halvdel av stien er markert som trillesti på kartet, men det er fult mulig å sykle for litt øvede. GPS-en viser 15 kilometer når vi møter en grusvei. Der forlater vi rød løype mot Sørskogen, og følger den umerkete grusveien nordover. Vi kommer straks til en større grusvei. Sykler man oppover til venstre får man en svipptur til Sørskogen, en gammel husmannsplass med servering for sultne syklister og turgåere på søndager. Vi velger å sykle nedover mot høyre, passerer Sagtomta parkeringsplass og følger grusveien mot venstre, i retning Sørli. Etter kort tid åpner skogen seg, og vi følger veien under høyspent-ledningen og forbi Vågedammen. I krysset etter dammen tar vi til venstre, fortsatt mot Sørli. Nå befinner vi oss i lysløypenettet til Nittedal IL. På skistadionet følger vi grusveien oppover åsen og gjennom «Luringen», tunnelen under toglinja, og svinger til venstre.

Motbakker, utforkjøringer og en avslutning i grønne åser

På turens lengste stigning opp mot Ørfiske forlater vi Lillomarka en liten tur, akkompagnert av et teppe med blåbærlyng. Etter et par forfriskende slurk av vannflaska følger vi veien langs dammen, før vi forlater vannkanten og følger skiltingen nedover mot Movatn. Der kommer vi igjen inn i Lillomarka idet vi passerer Nordre og Søndre Movatn, og tar stien ned mot Snippen stasjon. Rett før stasjonen deler veien seg. Der følger vi veien mot høyre, under steintunellen, og inn på stien forbi Snippen stasjon, før vi kommer ut av skogen og tar mot venstre ut på asfalten. Vi er nå i Maridalen, og det tar ikke lang tid før vi skimter det vakre kulturlandskapet rundt Oslos drikkevannskilde. Før Greveveien tar til høyre langs nordenden av vannet, sykler vi rett fram. Vi kommer inn på grusveien ved Sander gård, før vi tar fatt på turens siste korte motbakker. Vi holder til høyre og er tilbake til utgangspunktet ikke lenge etter. Turen ender etter 36 opplevelsesrike kilometere, og det er på høy tid med en is i ettermiddagssolen.

Turen passer både som treningstur eller som dagstur med innlagte badestopp på et av vannene. Hvis du ønsker å utvide turen kan du for eksempel fortsette ved Ørfiske videre nordover mot Trehørningen og inn til Bjørnsjøen.

Affiliates