Føremeldingstjenesten Sporet har siden lanseringen november i fjor, fått nærmere 115 000 abonnenter. Disse betaler 149,- i året for føremelding og preppestatus fra 30000 kilometer skiløyper på 750 skisteder i Norge.
Appen gir også annen nyttig turinformasjon i topp moderne kart. Den utvikles til sommermodus med sykkelveier og vandreruter.
Les mer om sommerbruken av Sporet her.
Et mål med satsingen har vært å støtte aktivitet lokalt, derfor etablerte vi løypelagmodellen. Den ligner grasrotmodellen vi kjenner fra idretten.
Abonnenter i Sporet kan velge det løypelaget som skal få støtte. For hver abonnent som velger et løypelag, føres 30 kroner tilbake til dette løypelaget.
– 33 000 abonnenter har valgt løypelag. Det betyr at vi kan tilbakeføre nesten 1 million kroner til arbeid lokalt, forteller generalsekretær i Skiforeningen, Håvard S. Abrahamsen.
Blefjell løypeforening er det løypelaget flest abonnenter har valgt.
– Tidligere hadde vi utgifter på 45 000 til gps-er, tracking og kartvisning. Nå får vi dette gratis og i tillegg 23 000 inn på konto. For oss er dette naturligvis et veldig kjærkomment bidrag, sier Tore Bjerknes, leder i løypeforeningen.
Han tror potensialet er enda større både for Blefjell og for andre løypelag.
– Det er over 4000 hytter i det området vi kjører løyper i, og vi skal jobbe enda mer med å markedsføre Sporet. Vi tror det blir lettere neste sesong. Nå vet brukerne at noe av det de betaler i abonnement går tilbake til det lokale løypelaget, sier han.
– Tilbakeføringen av midler fra Sporet skal supplere eksisterende løypeavgifter. Vi oppfordrer alle til å betale kontingenten fra sitt lokale løypelag. Dette er selve grunnmuren i løypearbeidet, sier Abrahamsen.