Kysttur fra Moss

Mossemarka

Gradering:

Medium

Gammel industrihistorie, vakkert kystlandskap, en stille og rolig grusvei, en nedlagt jernbanetrasé. Dette er noe av det du får oppleve på denne sykkelturen fra Moss.

Utgangspunktet er Moss stasjon. Herfra sykler vi nordover gjennom Jernbanegata. Etter et par hundre meter tar vi til venstre over toglinja og så straks til høyre - langs jernbanen. Ved Sundstredet tar vi oss til motsatt side av jernbanesporene igjen, og fortsetter gjennom Storgata.

Vi er nå inne i et område som med rette kan kalles industriens vugge i Moss. Flere fabrikker etablerte seg tidlig her, og ved Mossefossen lå sager, brennevinsbedrifter, bryggeri og møller. Allerede på 1300-tallet var det saltkokerier og kverner i dette området. Nå er området rehabilitert, og inneholder en rekke kulturelle institusjoner: Kino, bibliotek, kafeer og restauranter, museum, kunstgallerier osv.

Vi sykler opp til Storebro, og krysser Mosseelva. Storebro er tusenårssted i Moss. Turen går videre med gamle arbeiderboliger på begge sider av gata. Vi tar til venstre i Røysveien, og følger skiltene til Kyststien i Østfold videre. Et par store tavler med informasjon om Kyststien kan være vel verdt å studere.

Etter hvert forlater vi den bymessige bebyggelsen. Via Rådyrveien og Gamleveien kommer vi fram til Molbekk. Nå er det slutt på asfalten. I samme trasé som Den Fredrikshaldske Kongevei går turen nordover gjennom Mosseskogen i ca. 1,5 kilometer. Vi sykler så ned Kilsbakken og tar til venstre på Osloveien.

Nå er vi kommet til Kambo. Rett etter jernbanestasjonen tar vi inn til venstre. Også her er det satt opp informasjon om Kyststien. Og det passer bra, for nå tar vi fatt på det som virkelig er "kystdelen" av denne sykkelturen.

Via Kulpestien kommer vi fram til Kulpestranda. Her er det utmerkede bademuligheter - så kanskje første rast blir her? Vi sykler tett ved vannet, og ser ut mot Kulpeholmen. Mossesundet og Jeløya befinner seg rett utenfor. Vi fortsetter opp en bakke, og inn i et boligområde (Sjøhagen). Videre følger vi veien som går mot venstre, og kommer fram til Brevikveien.

Her tar vi til venstre. Denne veien skal vi følge forbi Brevik og helt til Son. Underveis går det avstikkere ned til fine badesteder.

Torget i Son er også et fint sted å raste. Hva med en liten tur langs bryggene eller rundt om i smale, bratte gater?

Men vi skal videre, og tar fatt på en ny etappe. Neste mål er Hølen. Vi sykler nordover og ut av sentrum, krysser Såna, og tar straks til høyre, inn i Elveveien. Her er det gjennomkjøring forbudt for biler. Det er en stille og rolig grusvei vi sykler på, og vi får etter hvert følelsen av å befinne oss langt utenfor allfarvei.

Går vi tilbake til det 17. århundre, var det ganske annerledes her. Langs elva lå det flere sagbruk som skar tømmer for eksport til Europa. Den gangen lå landet nesten 1,5 meter lavere enn nå, og flatbunnede nederlandske farkoster skal etter sigende ha seilt opp elva fra Son for å hente trelast.

Etter en stund passerer vi under noen svære bruer - jernbanebrua, som ble tatt i bruk 1996, og motorveibruene (E6), som ble åpnet to år senere. Rett etter bruene, tar vi til høyre på Gjølstadveien, krysser Såna, sykler inn i Store Strandgate, og er dermed inne i Hølen.

Hølen kalles gjerne "stedet med bruene", og bru nr. to krysses når vi holder til venstre i neste kryss. Bru nr. tre kan vi snart se høyt over gata - dette er den gamle jernbanebrua som ble brukt fra 1879 til 1996.

Vi tar til høyre, inn på torget, fortsetter rett fram over Mærø bru, tar til høyre (legg merke til de spesielle skiltene i krysset) - og etter ca. 100 meter svinger vi til venstre, opp en bakke. Dermed kommer vi inn på den gamle jernbanetraseen.

Vi er nå på vei sørover - og sykler strake veien gjennom skogen til Sonsveien stasjon. En gang lå Såner stasjon langs denne strekningen. Stasjonen ble åpnet i 1879, men stasjonen og sporet ble nedlagt da Østfoldbanen tok i bruk dobbeltspor i ny trasé (1996).

Den historiske jernbanetraseen er tilbakelagt, og fra Sonsveien fortsetter vi til Kambo. Veien går gjennom åpent og fint kulturlandskap. Siden sist vi var her, har vi oppholdt oss i Akershus fylke (Vestby kommune). Nå er vi i Østfold igjen, og returnerer til Moss stasjon samme vei som vi kom.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Moss - Kambo Moss Kambo 6,7 km