Hurumlandet rundt

Hurummarka

Gradering:

Krevende

Fra Sætre i nord til Tofte i sør og Holmsbu i vest. Vi skal rundt hele Hurumlandet! Et gammelt fyr, svaberg og strender, kulturlandskap og "nærkontakt" med Oslofjorden og Drammensfjorden. Dette er noe av det vi kan oppleve. Turen går i sin helhet på trafikkert vei, så pass opp for bilene! Men på deler av strekningen er det gang- og sykkelvei.

Sætre er altså utgangspunktet, og vi starter med å sykle sørover på fylkesvei 281. Etter Sætre skole og avkjøringen til Kongsdelene kirke, tråkker vi oss oppover gjennom en bakke som er rundt 2,6 kilometer lang (ca. 130 høydemeter). Det er sammenhengende og ganske jevn stigning.

Men "belønningen" kommer etter Storsandtoppen - da går det nedover gjennom en lang og fin bakke. Underveis nyter vi strålende utsikt over Oslofjorden og over mot Drøbak på den andre siden. Tidligere gikk det for øvrig ferge fra Storsand til Drøbak.

Nå er det bare på "kjøre på" sørover langs fjorden. Veien er bortimot flat, og vi har hele tiden den samme fine utsikten mot fjorden. På den andre siden kan vi bl.a. se Solbergstrand og Hvitsten.

Vi kommer fram til Filtvet, og fra krysset mellom fylkesveien og Nordstrandsveien går det en kort avstikker ned til Filtvet fyr. Anbefales! Fint område - flott utsikt.

Fra Filtvet går ferden videre til Tofte. På første del av denne etappen er det et parti med stigning. Vi tråkker oss opp på høyre side av Filtvet kapell, krysser fylkesveien i undergang, og kommer opp til skolen. Fortsatt gjenstår noe stigning opp til Røedsåsen, før vi kan slappe av i bakkene ned til Tofte.

Her er det fint å ta seg en pause. For eksempel kan man ta turen ned til båthavna, eller man kan sykle litt forbi sentrum, svinge av til venstre, og ta en rast på gressbakkene ved strendene - eller på svabergene. Her er det panoramautsikt over Oslofjorden.

Vi sykler videre i retning Holmsbu, og passerer snart denne turens sørligste punkt - ved Sagene. Her tar vi farvel med kyst og fjord for en stund, og svinger inn i Sagenedalen. Etter et parti med stigning - og skog - triller vi ned til kulturlandskapet ved Tronstad.

Ved Kana fortsetter fylkesveien rett fram. Ved å følge den, kan turen forkortes, men vi skal til Holmsbu, og tar til venstre her. Vekselvis skog og jordbruksområder omgir oss mens vi sykler fram til Holmsbu kirke og Holm gård. Her tar vi til venstre, ned den korte bakken til Holmsbu - og triller inn på torget, like ved båthavna.

Vi er altså nå helt vest på Hurumlandet, og kan nyte litt av dagen ved Drammensfjordens bredd. Holmsbu er et populært turmål både for båtfolk og andre ferierende. Det bruker å være et yrende liv her sommerstid.

Men vi må videre - først opp den bakken som vi kjørte ned (Holmsbubakken). På toppen tar vi til venstre. Noe senere, ved Lilltvet, svinger vi også til venstre, og er dermed inne på fylkesvei 281 igjen. Vi fortsetter forbi Hurum mølle og fram til rundkjøringen ved Klokkarstua.

Veien fra Holmsbu og hit går for det meste gjennom frodig kulturlandskap. Det er noen partier med stigning, men store deler av veien går i lett terreng, og underveis har vi bl.a. utsikt mot Trevardeåsen og Rødbyvannet.

Her i rundkjøringen befinner vi oss ca. 130 meter over havet. Vi tar til høyre, og er i gang med siste etappe. Den går på fylkesvei 289, og kan gjerne deles i tre - først åpent og fint kulturlandskap, så skog, og til slutt nedkjøringen til Sætre, der vi startet turen. På vei tilbake passerer vi bl.a. Sandungen og Mørkvannet. Det blir en behagelig "innkomst" - bakken er rundt 2 kilometer lang.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Sætre - Storsand Sætre Storsand 5,1 km