Torsætra - Rognlivegskillet

Totenåsen

Torsætra er utgangspunktet for denne sykkelruta. Herfra skal du krysse Totenåsen mot sør. Torsætra ligger 500 meter over havet, og er et knutepunkt og et populært turmål for de som ferdes på Totenåsen. Hit kommer det sykkelruter fra Skreia (rute 688), Olterud og Oksbakken (rute 686), Olterud via Skjeppsjøen (rute 842), Vesterås (rute 675) og Steinsjøen (rute 573).

Det går to bomveier sørover fra Torsætra, og det er Garsjøvegen du skal sykle. Dette er den gamle Kongevegen over Totenåsen. Etter ca. 350 meter, ved en åpen plass der det er satt opp løypekart og -skilt, tar en vei av på høyre side. Du fortsetter rett fram her, på hovedveien. Det går litt oppover nå i starten - ellers er det for det aller meste nedoverbakke og flat vei sørover åsen.

Du får Garsjøen på høyre side og litt senere Brennsætersjøen. Selv om du sykler i et skogsområde, er det åpent terreng her, og god utsikt - bl.a. tilbake mot den mektige Torsæterkampen, den høyeste toppen på Totenåsen.

Det går litt nedover her og der, men det er først ca. 6 kilometer fra start at det for alvor begynner å gå nedover mot Hurdal. Her er det bare å la det stå til - ned lange, behagelige bakker. Du passerer Kroken gjennom en kraftig høyresving, og er nede i rundt 375 meters høyde når du krysser Krokelva. Så - litt overraskende, kanskje - går det oppover igjen, i nesten en kilometer.

Du befinner deg nå på grensa mellom Østre Toten kommune i Oppland og Hurdal kommune i Akershus. Ved "bomstasjonen" er det satt opp en tavle med kart og informasjon om Totenånsen - og du kan nyte en strålende utsikt ned mot Hurdal. Dette er Rognlia-gårdene.

Videre går det bratt nedover Rognlivegen i ca. 1,5 kilometer - til Rognlivegskillet, som ligger rundt 290 meter over havet. Herfra kan du fortsette nedover i rute 698 til Haugbrua, eller ta til høyre i rute 682. Den går langs Høversjøen til Jenssætra, med forbindelse videre til Vesterås og Lønsjøen. Med andre ord er dette en vei "hematt" til Toten.
Minnesund 37

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 10.09.2011

Rognlivegskillet - Høversjøen - Jenssætra 11,7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring