Sagtomta - Sørskogen

Lillomarka og Gjelleråsen

Sykkelruta starter på den store parkeringsplassen ved Sagtomta. Hit kan du komme i rute 469 fra Kjul og rute 197 fra Sørlitangen. Først sykler du det korte stykket opp til veikrysset. Her går rute 468 til høyre, forbi bommen og opp til Sinober.

I dette krysset tar du til venstre, og nå går det i temmelig jevn stigning oppover - fra vel 200 meter over havet til rundt 380 meters høyde. Ca. 1,5 kilometer fra start deler veien seg. Tar du ned til venstre her, kan du komme til Skytta i rute 178.

Du fortsetter derimot videre oppover, passerer Lillomarkskapellet, og kommer opp til krysset ved Kjulstjern. Ta gjerne en avstikker til vannet, der det er fint å bade. Rute 341 går sørover langs tjernet og videre til Lilloseter.

Siste etappe gjenstår - opp en liten bakke og fram til nok et kryss. Holder du til venstre, kan du komme videre nordover til Fjellvang og Sinober i rute 523. Her i krysset ender vår rute, nedenfor Sørskogen, som ligger rett oppi bakken til høyre. Her er det mat og drikke å få kjøpt om søndagene.
Rolig

Foto: Erik Unneberg, 15.05.2011

Ruter Lengde Område Type
Sørlitangen - Sagtomta 4,3 km Nordmarka syd Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé
Sørskogen - Sinober 2,1 km Lillomarka og Gjelleråsen Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé
Skytta - Sagtomta 5,8 km Lillomarka og Gjelleråsen Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé