Gardermoen - Holtersaga

Romeriksåsene - Nannestad

Gardermoen, er ikke bare et utgangspunkt for flyreiser, for stedet er også et fint startsted for sykkelturer på Romerike. Tar du toget hit, kan du sykle rett ut i et førsteklasses turområde.

Sykkelrutene her i Markadatabasen starter i Hotellvegen, rett ved Radisson BLU-hotellet. Kommer du med toget til Oslo Lufthavn, tar du sykkelen opp en av trappene fra sørenden av perrongen. Da er det bare noen meter bort til Hotellvegen. En alternativ vei ut av flyplassområdet, starter mellom kontrolltårnet og korttidsparkeringen. Sykler du rett sørover derfra, på en separat gang- og sykkelvei, kommer du straks til sykkelskilt som viser vei videre.

Men tilbake til startpunktet i Hotellvegen. Du følger den fram til Edvard Griegs veg, og tar vil venstre. Edvard Griegs veg skal du følge til du nærmer deg E16. Her holder du til høyre, på gang- og sykkelveien. Så svinger du til venstre, under E16, og straks til høyre igjen.

Dermed har du kommet deg til sørsiden av E16, og sykler vestover, forbi vestre rullebane. Herfra kan du følge flytrafikken på meget nært hold. Litt etter en rundkjøring, går rute 753 svakt mot høyre og opp en liten bakke, over E16, og videre mot Moreppen. Du skal ikke den veien, men skille lag med E16, fortsette rett fram, inn i Ravinevegen og videre på Sogndalsvegen.

Du kommer snart inn på fylkesvei 120 og tar til venstre på den. Nede i et lite dalføre krysser du elva Sogna, som er grense-elv mellom Ullensaker og Nannestad, og kommer så fram til krysset ved Engelstad. Her, etter 5,6 kilometers sykling, går rute 752 til høyre mot Nannestad, men du fortsetter rett frem på Fv 120.

Veien du sykler på, heter her Nannestadvegen, og etter ca. 8,5 kilometers sykling fra start, krysser du Leira på Eiksvad Bru. Ferden fortsetter gjennom små skogholt, men mest forbi jorder, til du tråkker opp en liten motbakke som bringer deg frem til møtet med Åsvegen på Eltonåsen. Her skal du til høyre. Hvis du hadde fortsatt rett frem, ville du kommet til Ask (rute 854), mens veien til venstre ville bragt deg til Jessheim (rute 872). Men du du følger altså Åsvegen en halv kilometer nordvestover til Holtersaga, der ruta slutter.

Forleng gjerne sykkelturen ved enten å sykle til venstre, inn på rute 258 til Gimildammen, eller du kan fortsette rett frem til Åsgreina og Rustadmoen (rute 853).
Solid skilting ved Holtersaga

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 28.09.2008

Ask - Holtersaga 8,1 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad
Jessheim - Gardermoen 9,2 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad
Holtersaga - Åsgreina - Rustadmoen 9,5 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad