Til topps på Totenåsen

Flotte løyper på Totenåsen

Foto: Sjur Gjestvang, 03.02.2019

Totenåsen

Torsætra er et populært utgangspunkt for turer på Totenåsen. Og Rausteinshytta er et ettertraktet turmål på "Totens tak", 820 meter over havet. Denne turen fører deg helt til topps, med en del stigning, men da også med tilsvarende utforkjøringer. Det er flere fine utsiktspunkter på turen.

Fra P-plassen sør for bommen på Torsætra starter du på vel 500 moh. Løypa går sørvestover i Garsjøvegen (Garsjølia) i flatt og lett terreng. Etter ca. 1 kilometer kommer du til et løypekryss. Her fortsetter du rett fram.

Etter å ha tilbakelagt de første 2 kilometerne, begynner stigningen for alvor. Det er sammenhengende stigning i drøye 2 kilometer til du er på en foreløpig topp på sørsiden av Lommatberget (655 moh.) Etter hvert som du går oppover i Garsjølia vil du få flott utsikt over til Skjellungshøgda (Hersjørunden) og området i lodd nr. 4, til Brennsætra og Brennsætersjøen, og mot Hurdal.

Etter å ha tilbakelagt 3,7 kilometer fra Torsætra kommer du til et nytt løypekryss. Tar du til høyre her, opp Svartdalen, kommer du også til Rausteinshytta. Denne traseen er tung, med hard stigning i drøye 2 kilometer. Fra løypekrysset i Svartdalen til hytta er det ca. 4,2 kilometer.

Vår tur følger en mer behagelig trasé, nemlig den som går rett fram her. Fra høyeste punktet på sørsiden av Lommatberget er det en fin og trygg utforkjøring på ca. 1 kilometer ned til Anfinnsætra, fortsatt med flott utsikt.

Der hvor skiløypa forlater bilveien sør for Anfinnsætra, starter en ny stigning opp mot, og forbi setervollen. Herfa er det også flott utsikt.

Etter at du har forlatt Anfinnsætra, går du nordover og inn i Smørdalen. Etter om lag 1 kilometer i litt stigende terreng, kommer du til nytt løypekryss med skilt og kart. Du har nå tilbakelagt en strekning på ca. 7,2 kilometer siden du gikk fra Torsætra.

Løypa til venstre går ned Bekkedalen til Langsætra (2 kilometer), Sisselrotkampen (3,5 kilometer), Oksbakken, Kolbu og Lensbygda. Men du skal til Rausteinshytta, og holder derfor til høyre, videre nordover i Smørdalen i lett, småkupert terreng. Etter drøye 1 kilometer kommer du inn på Hemningsmyra, hvor du fra venstre møter løypa som kommer fra Oksbakken (4,9 kilometer) over Tjuvåsen.

Ca. 200 meter senere, kommer du til et nytt løypekryss (Sorenskriversvingen). Her tar du til høyre. Løypa rett fram går Hemningsdalen til Oksbakken (3,5 kilometer).

Fra Hemningsmyra (725 moh.) begynner du på en ca. 700 meter bratt stigning opp til om lag 775 moh. Når løypa flater ut, kommer du til et løypekryss hvor løypa fra Svartdalen kommer opp fra høyre. Fra dette krysset er det ca. 1,6 kilometer i lett stigende og aldeles nydelig terreng inn mot Rausteinshytta.

Etter 1 kilometer kommer du til et nytt kryss. Her går løypa til venstre ned mot Oksbakken. Fra krysset har du 650 meter igjen å gå før du er framme ved Rausteinshytta (820 moh.). Du har nå tilbakelagt ca. 10 kilometer.

Hytta ligger fint til ved Rausteinstjernet, like innunder toppen av Torsæterkampen, det høyeste punktet på Totenåsen (841 moh.). Her er det servering i helgene i skisesongen (sjekk åpningstidene).

Fra Rausteinshytta kan du velge om du vil ta løypa som går ut på baksiden av hytta og ned mot Oksbakken, eller gå tilbake 650 meter og ta løypa til høyre. Begge går over myr i lett hellende terreng. Avstanden fra Rausteinshytta til løypekrysset der disse to løypealternativene møtes, er ca. 1,4 kilometer (760 moh.).

Herfra fortsetter løypa ned i skogsterreng, og du kommer etter 1 kilometer til løypekrysset der løypa fra Hemningsdalen kommer ut. (690 moh.) Du er nå ferdig med de første nedkjøringene, og løypa fortsetter i flatt terreng ca. 400 meter, til et nytt kryss.

Her tar du til høyre, ned mot Hongsetra (løypa rett fram går mot Oksbakken). Herfra går løypa i skogen ned mot Skjeppsjøen. Etter ca. 1 kilometer kommer du til en liten hytte, og skogen åpner seg. Herfra får du en fenomenal utsikt over «hele» Toten.

Løypa fortsetter nedover, og du kommer til et nytt løypekryss, og Jansbu (580 moh.). Jansbu er ei lita hvilebrakke som i sin tid ble benyttet ved tømmerhogst av grunneier Jan Østby. Fortsett til høyre her. Løypa rett fram går ned til Stange skole.

Etter 2,1 kilometer er du kommet ned til Haraldkneika (470 moh.),  som ligger i nordenden av Skjeppsjøen. Herfra går løypa i kupert terreng på vestsiden av Skjeppsjøen i 3,1 kilometer, der den kommer ut av skogen og inn under høyspentlinja. Her tar du til høyre mot Torsætra i forholdsvis flatt terreng, og etter ca. 1,5 km er toppturen på Totenåsen unnagjort.

Se løyper turen består av