Til Sørmarka fra Klemetsrud

Sørmarka

Gradering:

Lett

Riksvei 155 regnes som skillet mellom Østmarka og Sørmarka. Vi skal for det meste sykle på Sørmarka-siden av riksveien, og skal bl.a. innom både Siggerud og Kloppa. Det blir temmelig variert, med sykling både på asfalt, grus og sti. Turen starter "i grenseland".

Utgangspunket er krysset mellom Enebakkveien (riksvei 155) og Maurtuveien, like ved Klemetsrud kirke. Vi sykler først østover til Steinsrudtjern. Siden vi skal forbi Siggerud, går det an å fortsette på riksveien og så ta til høyre. Det er kortere. Men vi anbefaler vår utvalgte trasé, som forlater riksveien her, går opp Hanåveien og videre inn på en koselig grusvei som runder Setertjern i nord.

I møtet med Sandbakkvegen svinger vi til høyre, og er snart tilbake på riksveien, hvor vi igjen tar til høyre, og deretter svinger til venstre, inn på veien til Siggerud. Vi fortsetter på Gamle Siggerudveg, og etter å ha passert Siggerud kirke, er vi framme i krysset ved Vevelstadvegen. Her tar vi til høyre.

Ferden går videre gjennom Siggerud sentrum, og ca 850 meter fra krysset tar vi til venstre på grusvei. Framfor oss har vi nå Oksrudbakken, den bratteste bakken på hele turen, med en stigning på rundt 35 meter i løpet av rundt 300 meters lengde. Men etter "motgang" kommer "medgang", og i en fin nedoverbakke tar vi til høyre, før vi så krysser Vevelstadvegen ved å ta til høyre og så til venstre igjen etter ca 100 meter. Så sykler vi på grusvei til Kloppa.

Dette er et friluftsområde hvor det er fint å raste. Her er det benker og bord og gapahuk - og ikke minst en liten badebrygge ved nordenden av Assuren. Vi fortsetter rett fram i krysset, og resten av turen går nordover. Fra grusvei kommer vi nå inn på en sti som går i tett skog gjennom området øst for Taraldrudåsen.

Ved Myrer er vi på offentlig vei igjen, men trafikken er liten. Vi sykler forbi pukkverket og får etter hvert asfalt under dekkene. Etter behagelige nedoverbakker passerer vi Klemetsrud kirke, og er dermed straks tilbake der vi startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Klemetsrud - Sandbakken Klemetsrud Sandbakken 4,5 km