Nesodden rundt

41,3 km

Område:

Nesoddmarka

Vi skal rundt hele Nesodden - halvøya som skiller Oslofjorden og Bunnefjorden. Det blir landeveissykling med en rekke muligheter til avstikkere ned til fine badeplasser og brygger.

Utgangspunktet er Nesoddtangen, helt nord på Nesoddlandet. Bor du i Oslo, kan du lett komme deg dit med båten fra Aker brygge. Det er bare 25 minutter - en fin start på turen.

Vi skal sørover på vestsiden av Nesodden (langs Oslofjorden) og tilbake på østsiden (Bunnefjorden). Langs deler av veien er det gang- og sykkelvei.

Når vi har syklet opp til rundkjøringen ved Granholt, tar vi til høyre, inn på fylkesvei 157. Den skal vi følge helt til Fagerstrand.

Ser vi hele turen under ett, er den ikke spesielt krevende hva gjelder utfordrende motbakker. Men det er to unntak: Den første utfordringen kommer nå i starten, når vi skal opp til utsiktspunktet ved Varden. Hovedstigningen er ca. 1,3 kilometer lang, og da skal opp fra rundt 85 til ca. 155 meter over havet. Underveis er det bare en liten "utflating" et kort, lite stykke.

"Belønningen" er strålende utsikt mot Oslofjorden, Bærum og Asker - og helt til Norefjell. På motsatt side av veien kan vi se restene av luftvernbatteriet som tyskerne bygde for å forsvare Fornebu og Oslo mot luftangrep.

Turen går videre forbi Sunnaas sykehus. Vi passerer avkjøringen til Alværn brygge - og derfra er det i sommerhalvåret båtforbindelse til øyperlen Steilene. Dette regnes som et av de fineste friområdene i den indre delen av Oslofjorden. En tur til Steilene kan med andre ord være en spennende avstikker.

Snart er vi på Fjellstrand, og fortsetter sørover til Fagerstrand. Fra hovedveien er det flere avkjøringer som går ned til små, koselige brygger. Rundt oss har vi delvis en strålende utsikt mot fjorden, delvis går veien gjennom skog og delvis gjennom bebyggelse.

Fra krysset Myklerudveien/Lillerudveien på Fagerstrand kan du gjerne ta turen ned bakken til fjorden, der det er en fin badestrand like ved båthavna.

Vi fortsetter turen videre sørover, og forlater fylkesveien til fordel for Drøbakveien. Snart krysser vi kommunegrensen, og har dermed forflyttet oss dermed fra Nesodden til Frogn. Landskapet veksler nå mellom gårder og skog.

Snart er vi nede i Havsjødalen, sørligste punkt på denne turen. Her var det vann for 6.000-7.000 år siden. Havet stod da rundt 70 meter høyere enn i dag, og et trangt sund mellom Oslofjorden og Bunnefjorden gjorde at Nesodden den gangen var en øy. I dag renner Havsjødalsbekken gjennom dalføret. På det laveste sykler vi ca. 20 meter over dagens havnivå.

Vi har allerede syklet et stykke i østlig retning, og fortsetter med det, samtidig som kursen etter hvert legges mer og mer mot nord. Tussekrysset passeres, og nå er vi kommet inn på fylkesvei 156. Den skal vi følge helt til "mål".

Legg merke til avstikkeren til Brevik. Ta gjerne turen (ca. 1,5 kilometer) til dette idylliske tettstedet ved Bunnefjorden. Her er det fine bademuligheter.

Nå tar vi fatt på den andre utfordringen vi nevnte - for nå skal vi opp en bakke på ca. 600 meter (rundt 50 høydemeter). På toppen går Glenneveien til høyre - nok en mulighet å vurdere om du vil komme tett på fjorden og kanskje teste bademulighetene ved Slora og i Solbukta. Sykler du derfra og forbi Blylaget, kan du komme inn igjen på fylkesveien litt senere.

Turen går videre forbi Garder og Hasle. Store deler av veien går gjennom kulturlandskap, men vi sykler også gjennom partier med skog. Litt etter avkjøringen til Bomansvik brygge, ser vi Nesodden kirke på høyre side.

Vi er dermed i gang med siste etappe - tilbake til Nesoddtangen. Vi passerer veier som bl.a. går til Torvvik brygge, To gård, Fjordvangen og Berger (brygger/badeplasser) og Hellviktangen. Skoklefall kirke ligger rett ved veien, og nok en mulighet til "bryggebesøk" byr seg - Oksval brygge - før vi svinger inn på terminalen på Nesoddtangen igjen.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Nesoddtangen - Alværn Nesoddtangen Alværn 6,2 km