Langtur i Lillomarka

Mellom vei og blåsti ved Kjulstjern
Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.06.2009

Turinformasjon

Lengde:

32,4 km

Område:

Lillomarka og Gjelleråsen

Lillomarka er ikke så stor, men det er likevel mulig å få seg en langtur i denne delen av Oslomarka. Denne turen er på rundt 3,2 mil. Vi starter og avslutter turen i "lavlandet", ved Langsetløkka, og underveis skal vi helt mot øst og nord, og til topps.

Det er naturlig nok litt stigning til å begynne med, for vi må først opp i "marsjhøyde". Det er snakk om 100 høydemeter før vi etter 2,5 kilometer er oppe på Solemskogen. Herfra sykler vi i lett terreng østover forbi Setertjern og fram til nordenden av Breisjøen.

Men vi skal enda litt mer opp - og nå har vi knapt to kilometer med stigning framfor oss - til Lilloseter, der det ser servering. Fra Lilloseter og innover er terrenget ganske flatt - bare mindre stigning i noen korte partier.

Fram til Sinober varierer "underlaget" mellom grusvei og sti. Vi passerer Kjulstjern (fint å bade) og Sørskogen (servering). Vel framme på Sinober får vi nok en mulighet til å kjøpe mat og drikke. Nå befinner vi oss rundt 400 meter over havet, på toppen av Lillomarka.

Så blir det skikkelig "utforkjøring" - i 2,5 kilometer ned Svenskedalen (nærmere 200 høydemeter). Her settes kursen sørover, vi følger skogsbilvei og en bit av skiløypa, og passerer Bjønndalen på vei til Skytta. Herfra går turen på Gamle Bergensvei forbi Romstjern til Steinbruvann - begge steder er det fint å bade.

Siste etappe går i vestlig retning, via Breisjøen og tilbake samme vei som vi startet - til Solemskogen og til slutt ned bakkene til Langsetløkka igjen.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde Type
Langsetløkka - Solemskogen Langsetløkka Solemskogen 2,5 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei